Norwegian-aktien rasade med nästan 17 procent efter det att Norges regering klargjort att det inte blir mer direktstöd till lågprisflygbolaget. Under eftermiddagshandeln återhämtade sig aktien något, men facit hittills i år är minus 98 procent i börsvärde.
Kursfallet följer på ett oväntat kärvt besked från Norges näringsminister Iselin Nybø om att regeringen nu stänger dörren för direktstöd till Norwegian och bara kommer att ge allmänt stöd till flygindustrin för att säkra miniminivåer av inrikesflygningar.
Det krisdrabbade 27-åriga lågprisflygbolaget hade redan inför coronakrisen stora finansiella problem, med flera års förluster och ett växande skuldberg i bagaget.
Behövs miljardbelopp
En stor skuldrekonstruktion i maj, som gav långivare och leasingbolag majoriteten av aktierna, gav ett visst finansiellt andrum. Det öppnade även dörren för statligt garanterade lån på tre miljarder norska kronor.
Men nu måste kassan fyllas på igen, för att Norwegian ska klara sig genom vintern, varnar Norwegians vd Jacob Schram inför tisdagens delårsrapport.
Likviditeten är inte helt slut. Men branschanalytiker TT talat med räknar med att Norwegian just nu bränner 1,0-1,5 miljarder kronor per kvartal och att det behövs minst fem miljarder bara för att inte bolaget ska tvingas börja ställa in betalningar i vinter.
Det är som ett knytnävslag i magen, förklarar Jacob Schram när han på en presskonferens beskriver beskedet från regeringen. Han flaggade redan i augusti för att det skulle behövas mer stöd om covid-19-pandemin inte klingade av.
– Vi behöver hjälp för att klara oss genom vintern och till sommaren 2022, säger han.
Schram räknar med att sommaren 2021 blir något bättre än katastrofsommaren i år. Bolagets prognos är att man når upp till kanske 50-60 procent av en normal verksamhet. Målet är därefter inställt på sommaren 2022, där man räknar med kanske 90 procent av normala nivåer.
"Inga garantier"
På marknaden surrar det om rykten om konkurs eller radikala nedskärningar, lönesänkningar eller kanske utförsäljning av tillgångar.
– Jag utesluter ingenting nu, när det gäller det, säger Jacob Schram när han får frågan om hur stort hotet om konkurs är.
Han bekräftar att alternativ som man överväger kan leda till stora permitteringar och nya uppsägningar.
– Jag har inga garantier på att vi klarar det. Men vi har tro och hopp, säger han.
Hur stort behovet är av stöd vill Norwegian inte precisera, men Schram bekräftar att det rör sig om flera miljarder. Han tillägger att dialogen nu fortsätter med de leasingbolag och långivare som tog över aktiemajoriteten i bolaget i maj.
Norwegian har inte gett upp ännu, konstaterar branschexperten och journalisten Jan Ohlsson efter att ha följt beskeden från Norwegian och den norska regeringen under måndagen.
– Men det är klart att situationen är väldigt krisartad nu, säger han.
Största hotet
Inte minst handlar det om en oväntat svag utveckling för flygresandet till följd av den ökade spridningen av coronaviruset under hösten. Detta slår även hårt mot SAS, påminner han om.
– Både Norwegian och SAS ligger väldigt illa till. Särskilt om man jämför med de stora flygbolag i Europa som har fått betydligt mer stöd, som Lufthansa och Air France KLM – eller lågprisflygbolag med väldigt stark kassa.
Strategiskt ser Ohlsson det finansiellt betydligt starkare ungerska lågprisflygbolaget Wizz Airs satsningar på billiga norska inrikesflygningar som det kanske största hotet mot Norwegian.
Samtidigt räknar han med att det politiskt kommer att finnas stöd för ett norskt flygbolag även i framtiden, även om inte Norwegian skulle överleva coronakrisen.
– Norrmän vill flyga norskt. Det handlar om tradition och patriotism. Och det är en väldigt viktig fråga inför nästa val, säger Ohlsson.