Antalet resenärer per dag i Stockholms tunnelbana har ökat med 100 000 personer sedan 2009, och enligt region Stockholms prognoser väntas befolkningsökningen i tunnelbanans upptagningsområde öka med drygt 50 procent de kommande 30 åren.
För att få ekvationen att gå ihop påbörjade regionen utbyggnaden av tunnelbanesystemet 2019. Nya tunnelbanevagnar ska successivt introduceras, tunnelbanan ska byggas ut med 18 stationer och systemet ska få tre mil nya spår.
"Stort intresse"
På tisdag nästa vecka påbörjas parallellt upphandlingen för ansvaret som innefattar tunnelbanans drift, fordon, stationer och hela den kringliggande verksamheten. I dag drivs detta av Hong Kong-baserade MTR.
– Vi vet att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt. Vi har fått goda signaler från omvärlden om att det finns ett stort intresse hos många välrenommerade tunga aktörer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Behov att tänka nytt
Kontraktsvärdet uppgår, mellan tummen och pekfingret, till omkring 40 till 50 miljarder kronor och blir därmed inte bara den största offentliga upphandlingen i Sveriges historia, utan troligtvis också den största ickemilitära upphandling i världen det år den går i lås.
– Vi vet att kollektivtrafiken som helhet står inför stora förändringar, med teknikskiften och behov av att tänka nytt. Det är en oerhört central verksamhet där vi har oerhört högt ställda krav på den som kör tunnelbanan.
MTR fortsätter att köra tunnelbanan till 2023, med möjlighet till förlängning, som längst till slutet av 2025. Upphandlingen är beräknad att avslutas vid årsskiftet 2023-2024.
– Under upphandlingen är det här ingenting som resenärerna kommer att lägga märke till. På sikt är målet att det här ska påverka resenärerna till det positiva. Vårt fokusområde de kommande åren är att vi ska få fler, nöjdare och tryggare resenärer, säger Kristoffer Tamsons.