Den danska och svenska staten behövde öppna plånboken ytterligare för att SAS räddningsplan skulle genomföras. Det står klart nu när räddningsplanen är klar.
– Det är glädjande att SAS lyckats säkra finansieringen, säger Ibrahim Baylan.
TT: Men det sker ju tack vare att ni täcker upp för det som fattades eftersom det inte var tillräckligt stort intresse bland övriga ägare.
– Ur mitt perspektiv var det ett ganska stort intresse, säger Baylan.
Sveriges och Danmarks ägarandelar har till följd av emissioner och konverteringar av skulder ökat till cirka 21,8 procent av aktierna för vardera landet, skriver SAS i ett pressmeddelande.
Totalt tillför rekapitaliseringen cirka tolv miljarder kronor till SAS före emissionskostnader.
Danska Sydbank och analytikern Jacob Pedersen skriver i ett marknadsbrev som TT tagit del av att "investerarna inte stått i kö för att köpa aktier" och man nu förväntar sig ytterligare en press på aktiekursen. Samtidigt flaggar man för att utfallet hade kunnat bli betydligt mer omfattande med en statlig ägarandel på 73 procent när den nu i stället landade på 43 procent.
Tillfällig lösning
Flygbolagets problem har dock bara tillfälligt lösts, påpekar Pedersen.
– Om vi tittar på vad som händer runtomkring i Europa med smittspridning så kommer läget göra att mer kapital "äts upp" och man kommer att behöva göra ännu mera på kostnadssidan.
TT: Vad händer efter 18–24 månader?
– SAS kommer troligtvis behöva ytterligare hjälp från den danska och svenska staten.
Det är inget Ibrahim Baylan vill prata om.
– Det är verkligen ingen idé att spekulera. Vi är mitt i en pandemi. Vi ser ju effekterna på flygbolagen. Hur länge detta ska pågå, det vet ju faktiskt ingen.
Pedersen och Sydbank ser en gradvis återhämtning för flygtrafiken men att den på allvar inte kommer igång förrän tidigast 2021 och med stor osäkerhet.
Den senaste veckan har ett flertal stora flygjättar, som exempelvis amerikanska United och American Airlines, släppt delårssiffror. Beskeden har varit samstämmiga om en mörk framtid för flygbranschen i närtid och Pedersen ser heller inga ljusglimtar.
– Nej, inget alls. Lyssnar du på experter om coronaviruset görs bedömningen att problemen kommer att kvarstå under hela vintern då vi tillbringar mer tid inomhus och därför är det väldigt svårt att se en förbättring.
TT: Är det avsaknaden av företagsresenärer som blir SAS stora problem?
– Ja, absolut. På kort sikt är det bristen på privatresenärer, men när saker och ting börjar gå tillbaka till det normala kommer dessa resenärer att komma tillbaka. Men på två–tre år är problemet definitivt att företagsresesektorn kommer vara betydligt mindre.
Inga förvärv
Historiskt sett har SAS varit föremål för olika former av uppköpsrykten, främst då från tyska Lufthansa som bland annat förvärvat Austrian Airlines. Pedersen påpekar dock att i nuläget är hela branschen i sådan utsatt sits att någon konsolidering eller uppköp knappast är aktuellt.
– Den är helt borta och inte alls på radarn. Det finns inget flygbolag i Europa som har kapital att förvärva ett annat flygbolag.
Att SAS fortsatt står på svenska statens säljlista blir i dagsläget mest en teoretisk diskussion, enligt Baylan.