Den omedelbara marknadsreaktionen på beskedet är negativt. Nent-aktien, som lyfte drygt 50 procent i fjol, backar drygt 5 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen och har därmed tappat nästan 8 procent av sitt värde sedan årsskiftet.
Styrelsens förslag om att inte dela ut i år och kommande år levereras i ett bokslut där mediekoncernen Nent – som bland annat äger TV3 och Viaplay – redovisar en vändning till vinst i fjärde kvartalet.
"Tar marknadsandelar"
Trenden är klart positiv när det gäller abonnenter och annonsmarknaden visar tecken på att börja tina upp efter pandemismällen våren 2020.
– Det har varit ett starkt år, 2020, som naturligtvis till viss del drivs av pandemin. Vi tar marknadsandelar. 207 000 nya betalande abonnenter i fjärde kvartalet, det är jag klart nöjd med, säger Anders Jensen.
Förutom den geografiska expansion bolaget har flaggat för siktar Nent på att öka antalet originalproduktioner med 40 stycken i år. Det kan jämföras med dagens 70 originalproduktioner.
– De är en absolut spjutspets för oss, säger Jensen.
Samtidigt hoppas han att film- och tv-bolagen i Hollywood ska få i gång maskineriet så snart det går, vilket skulle stärka bolagets ställning ännu mer.
– Vi har väldigt många så kallade förstafönster på amerikanska serier som är populära just nu. Vi ser fram emot att få tillbaka dem, säger han.
Krut i ladorna
Utdelningen för 2020 skulle ha uppgått till i runda slängar en halv miljard om man följer bolagets utdelningspolicy, som säger att Nent ska dela ut 30–50 procent av bolagets fria kassaflöde. Men med en nyemission på 3,5 miljarder för dörren och expansionsplaner för ett tiotal nya marknader på fem år är utdelning inte aktuellt på flera år.
Stärkt balansräkning är också viktigt, enligt Jensen.
– Så att vi har mer krut i ladorna när möjligheterna uppstår, säger han.
– Det finns så många stora och relevanta expansionsmöjligheter och det finns ett fönster just nu, som vi ska använda. Det kommer inte vara öppet för evigt, om man säger så, tillägger han.