– Det känns fantastiskt efter statsminister Magdalena Anderssons besked, säger Vings kommunikationschef Claes Pellvik.
Vid en pressträff på torsdagen klargjorde bland andra statsminister Magdalena Andersson (S) att restriktionerna i Sverige hävs på onsdag i nästa vecka.
Claes Pellvik berättar att bokningarna började öka redan för ett par veckor sedan till följd av uppgifter om att flera länder i Europa var på väg att lätta på restriktionerna. Bokningarna har därefter fått skjuts uppåt av de senaste dagarnas rapportering som kulminerade i torsdagsmorgonens besked om slopade restriktioner i Sverige från och med onsdag.
– Det har varit en stadig positiv ökning och det följer väldigt mycket samma mönster som vi har sett i Norge och Danmark, där vi också har verksamhet, säger Pellvik.
Bokningarna av sommarens resor har ökat med 300 procent jämfört med sommaren i fjol, enligt Ving. Särskilt de dyrare resorna har bokats i högre utsträckning än tidigare.
– Det är framför allt de bästa hotellen som bokas allra mest. Det är ganska logiskt egentligen eftersom många inte har rest utomlands på två år, då vill man unna sig ett riktigt bra boende när man äntligen kommer iväg, säger Pellvik.
"Skjutit i höjden"
Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge beskriver en lavinartad ökning under de senaste två veckorna, som har accelererat mot slutet.
– Både besökssiffror till hemsidan och försäljningen har skjutit i höjden den senaste veckan, säger Miller Kinge.
TUI:s kommunikatör Ronja Jakobsson säger att försäljningen hittills under torsdagen är tre gånger högre än för en vecka sedan.
– Det har definitivt bokats mycket under de senaste dagarna och senaste veckan jämfört med tidigare. Det är i stort sett samma försäljningssiffror som före pandemin. Jag tror att många svenskar längtar efter att resa just nu. När vi får positiva besked om att restriktioner slopas, så vågar man helt enkelt planera sin resa, säger Jakobsson.
"Ett enormt jobb"
Charterbolagen hänvisar till sina respektive hemsidor för information om vilka restriktioner som gäller på de olika resmålen.
– Den uppdateras kontinuerligt. Sedan om det sker några stora ändringar för kunder som redan bokat sin resa skickar vi ut meddelanden till dem, säger Jakobsson.
Claes Pellvik på Ving säger att flera av de anställda jobbar heltid med att uppdatera informationen eftersom den är så föränderlig.
– Det har varit ett enormt jobb.