Detur förklarar konkursbeslutet med att marknaden för solresor inte har återhämtat sig efter pandemin. Dessutom har kriget i Ukraina påverkat reslusten.
"De operativa kostnaderna med ökande och svårbedömda kostnader för flygbränsle har försatt bolaget i en sådan position att ledningen tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta ansträngningarna med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning", skriver Detur.
I september ställde bolaget in ett antal resor. Dessutom kom flera larm från turistorter om resenärer som tvingades betala sina hotell på plats.
Senare under september meddelade Detur att verksamheten för hela chartersäsongen 2022 ställdes in.
Detur har tidigare fått mycket kritik för att bolaget ställt in redan sålda resor och sedan dröjt med återbetalningen.
När det gäller återbetalningen av inställda resor den här gången skriver Detur att resenärer som betalat med betal- eller kreditkort "kan bestrida beloppet hos utfärdande bank".
En annan väg är att begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet. Enligt Kammarkollegiets hemsida är handläggningstiden cirka fyra till sex månader.
Ytterligare ett alternativ är att ställa kraven till konkursförvaltaren och sedan avvakta den processen och handläggningstiden.
Aftonbladet var först med att berätta om Deturs konkurs.