Utlandsresan under sommarledigheten är inget som svenskarna tänker ge upp i första taget. Enligt researrangörerna ser bokningsläget mycket bättre ut än väntat.
– Man kan väl säga att det bokar väldigt bra, trots den lite tuffare ekonomi som vi är i, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på Tui.
Bokas i "massor"
Innan kollegorna på Ving skiljdes åt inför julledigheten sade koncernchefen Anders Wikner till dem att "inte bli alltför besvikna" om de inte skulle infria de höga säljförväntningarna, berättar kommunikationschef Claes Pellvik.
– Sedan när vi möttes efter julledigheterna, då hade vi faktiskt överträffat de här säljförväntningarna en smula och det har fortsatt så, säger han.
Samma lättnadens suck drogs på resebyrån Apollo efter julledigheten.
– Direkt efter jul så hamnade bokningsläget jättehögt och vi tänkte: "what?", vilket var superroligt. Och sedan har det fortsatt att ligga så vecka efter vecka, säger kommunikationschefen Sandra Miller Kinge.
Hos Apollo bokas resor "i massor" inför våren och sommaren, enligt Miller Kinge. Bokningsläget är nu detsamma som 2019 och i absoluta tal har man till och med sålt mer under vissa veckor, säger hon.
För Tui och Ving är bokningsläget fortfarande en bit under 2019 års nivåer.
Enligt Adam Györki på Tui så verkar det samtidigt som att många bokar sina resor lite senare än vad man gjorde före pandemin.
– Det där beteendet har hållit i sig, så vi vet inte var vi kommer att landa den här sommaren, men det bokar på väldigt, väldigt bra, säger Györki.
"Ganska ovanligt"
Resande verkar också ligga högt upp listan över saker som konsumenterna inte kan tänka sig att spara in på framöver, säger Adam Györki, och hänvisar till undersökningar som Tui självt gjort eller köpt in från andra aktörer.
– Det är ganska ovanligt. Rent historiskt brukar resan vara något av det första man sparar in på, säger han.
Att pandemin begränsade resandet under ett par år är, enligt Györki, en trolig förklaring. Att elstödet nu börjat betalas ut kan också bidra till att fler nu väljer att boka resor inför sommaren, säger han.
Även Sandra Miller Kinge tror på en "efter pandemin-effekt".
– Man har inte kunnat resa och nu känner man att man kan det. Man kanske både har semesterdagar och lite pengar reserverade för det, säger Sandra Miller Kinge.
Om man ser till resmål vittnar researrangörerna om att de grekiska öarna klättrar på popularitetslistan. Turkiet "tappar kraftigt", enligt Adam Györki.
Prioriterar bort annat
Enligt Claes Pellvik på Ving kan det uppdämda resesuget efter pandemin också ha förstärkts efter förra årets "uppstartsproblem" för resebranschen. Han tar upp inställda flyg till följd av pilotstrejken på SAS och polisens passkaos som exempel.
Det kan också vara så att konsumenterna prioriterat bort andra saker för att ha råd med sina resor. Exempelvis har branscher inom sällanköpshandeln signalerat att de har fått de tufft, säger han.
– Jag tänker byggvaruhandel, kläder och skor, inredning, möbler och så vidare. Det verkar som att man håller igen lite på det och prioriterar resor och upplevelser.
Det är tre kvartal kvar av 2023 och vid det här laget har researrangörerna lärt sig att det kan dyka upp hinder på vägen, säger Claes Pellvik.
– Men så här långt ser det riktigt bra ut.