I en upphandling i april beslutade Nasa att ge Space X kontrakt för att få bygga USA:s nästa månlandare, ett kontrakt värt motsvarande 25 miljarder kronor.
Då protesterade de andra två företagen som hade lagt bud, Blue Origin och försvarsjätten Dynetics. De ansåg sig förfördelade och Blue Origin skrev i ett uttalande att Nasas gynnande av Space X hotade såväl hela den kommersiella rymdfarten som Nasas månfärd genom att ett företag fick kontroll över hela näringskedjan, från minsta komponent till färdig månlandare.
I juli följde Bezos, som konkurrerar med bland andra Musk om titeln världens rikaste man, upp med ett ovanligt erbjudande ; han sade sig vara beredd att "överbrygga den brist på medel" Nasa har, så att rymdstyrelsen har råd att skriva kontrakt med två företag i stället för bara ett. Bezos skulle alltså i praktiken bidra till Nasas budget, med minst två miljarder dollar (17 miljarder kronor) närmare bestämt, för att få myndigheten att skriva kontrakt med honom.
"Skapa konkurrens"
Han sade sig erbjuda detta för att han ser det som så viktigt att USA etablerar en permanent närvaro på månen. Men brevet sågs också som ett desperat försök att inte bli frånåkt i den rymdkapplöpning som pågår.
Uppenbart fick Bezos inte gehör, utan har nu alltså trappat upp invändningarna till en stämningsansökan från hans företag. Formuleringarna nu är likartade, syftet ska vara att "återställa rättvisa förhållanden, skapa konkurrens och försäkra att USA får en säker återkomst till månen", som Blue Origin skriver.
Nasa hoppas med sitt månprogram Artemis kunna landa människor på månen, däribland den första kvinnan, 2024. En bas där ska sedan i sin tur underlätta bemannade expeditioner till Mars.
Har lagt handpenning
På frågan om 2024 låter görbart för Space X har Elon Musk på Twitter svarat "troligen tidigare".
Även rent personligen konkurrerar de stormrika männen om platser i rymden. Jeff Bezos blev i slutet av juli den andre miljardären att åka upp med en privatfinansierad rymdfarkost, i hans fall hette den New Shepard.
En vecka före hans rymdresa hade britten Richard Branson med sitt Virgin Galactic åkt på en mindre rymdtur.
Även Elon Musk rapporteras ha lagt handpenning på en resa med konkurrenten Virgin Galactic. Men det är oklart när eller ens om han kommer i väg. Tidigare har Musk sagt att han drömmer om att tillbringa livets höst på Mars – men att han inte vill ge sig av ut i rymden förrän hans företag klarar sig bra utan honom.