Autoliv ger sig in i hjälmbranschen

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv ger sig in i cykelbranschen. Målet är att lansera en cykelhjälm med airbag-teknik.
–Vi tittar nu utanför passagerarbilen, säger Cecilia Sunnevång, Autolivs forskningschef.

Autoliv arbetar med att ta fram en cykelhjälm med inbyggd krockkudde. Arkivbild.

Autoliv arbetar med att ta fram en cykelhjälm med inbyggd krockkudde. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Säkerhet2022-07-11 09:55

Trafiksäkerhetsbolaget Autoliv arbetar med att ta fram säkerhetssystem till framförallt personbilar. Nu ska bolaget ta sig an hjälmmarknaden, och det tillsammans med den svenska sportutrustningstillverkaren POC.

Minska skadorna

Målet med framtagandet av den nya cykelhjälmen är att minska antalet skador och dödsfall i trafiken, säger Cecilia Sunnevång, forskningschef på Autoliv.

En stor grupp av de som dör i trafiken är cyklister, säger hon.

– Och trenden går uppåt, man ser fler skadade och fler döda.

Expanderande skal

Bolaget Hövding har i flera år tillverkat en typ av airbag för cyklister som bärs runt halsen.

Autoliv arbetar däremot med att ta fram är en vanlig cykelhjälm men med en inbyggd krockkudde, som gör att hjälmens yttre skal expanderar när luftkudden löser ut sig.

– Det ligger en airbag under det här skalet som ger en energiabsorberande yta, säger Sunnevång och fortsätter:

– Den (airbagen reds anm.) dämpar helt enkelt stöten. Det är lite som att landa på en kudde först och sen har du din vanliga hjälm också.

En bit på vägen

Det är spännande att applicera Autolivs befintliga teknik på en ny produkt, säger forskningschefen. Men, än så länge har bara ett första koncept för hjälmen tagits fram och det finns en del kvar att göra kring vikt exempelvis.

I nuläget ses också hjälmen som förbrukad efter det att luftkudden utlösts.

– I det här stadiet är det fortfarande så att man behöver byta ut hjälmen, och det ska man egentligen också göra om man får en sådan smäll på en vanlig hjälm.

Cykelolyckor i trafiken

2021 omkom 210 personer i vägtrafikolyckor i Sverige. 125 av dessa var "skyddade trafikanter" alltså personer som suttit i exempelvis en bil eller lastbil.

De resterande 85 var oskyddade trafikanter, det vill säga personer på exempelvis cykel, moped eller gångtrafikanter.

Enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har hjälmanvändandet i Sverige ökat med tio procentenheter de senaste sju åren.

År 2020 omkom 18 cyklister enligt NTF i olyckor och ungefär 2 000 skadades allvarligt.

Källa: Transportstyrelsen och NTF.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!