Blödande kollektivtrafik kräver mer stöd

Kollektivtrafiken förlorar 7,4 miljarder kronor i år i uteblivna biljettintäkter, enligt en ny prognos från Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Svensk kollektivtrafik. Nu vill de ha full statlig kompensation.

Kollektivtrafiken i hela landet tappar biljettintäkter, totalt 7,4 miljarder, enligt en ny prognos. Arkivbild.

Kollektivtrafiken i hela landet tappar biljettintäkter, totalt 7,4 miljarder, enligt en ny prognos. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson / TT

Samhälle och välfärd2020-10-06 05:45

Landets kollektivtrafik har fått tre miljarder kronor i coronastöd i år och utlovas ytterligare två miljarder i nästa års budget. Men en sammanställning från SKR och organisationen Svensk kollektivtrafik visar att det inte täcker de stora intäktsbortfall som har uppstått när resenärer väljer bort kollektivtrafiken.

Storstockholms lokaltrafik (SL) räknar med biljettförluster på 3,6 miljarder i år, Västtrafik räknar med runt 1,1 miljarder och Skånetrafiken uppskattar ett tapp på 1,2 miljarder. Men det finns ingen region som inte är drabbad.

– Vi får signalen från hela Sverige, stad som land, att här behövs det pengar till följd av de statliga restriktionerna, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik och regionråd i Stockholm.

Dragkamp om resurser

Utöver riktade coronastöd har kommuner och regioner också fått höjda generella statsbidrag. Men SKR:s ordförande Anders Knape (M) framhåller att de generella bidragen till regionerna, som ansvarar för kollektivtrafiken, främst går till den "ordinarie verksamheten", det vill säga vård och omsorg.

– Kollektivtrafiken ligger ju lite vid sidan om, men riskerar nu som en konsekvens av de här stora intäktsbortfallen att konkurrera om resurserna till hälso- och sjukvården. Det är en olycklig konkurrens, säger Knape.

– Jag ser inte att det finns några andra resurser man kan använda sig av, utan det kommer att bli en dragkamp om resurserna.

Kollektivtrafiken har krav på sig att se till att det inte uppstår trängsel och att bussar, tåg och tunnelbana fortsätter att rulla, trots pandemin. Därför är det svårt att möta minskade intäkter med indragna turer.

Full kompensation

SKR anser att regeringens löfte om att kommuner och regioner ska få full täckning för coronarelaterade kostnader också bör gälla kollektivtrafiken, inte enbart vård och omsorg.

– Kostnaderna är i allra högsta grad coronarelaterade, säger Knape.

– Tar staten beslut som innebär kostnader för våra medlemmar, så ska det också finansieras. Här har staten definitivt tagit beslut som slår rätt in i ekonomin för kommuner och regioner.

I höst har resandet ökat något igen, men det är fortfarande långt ifrån normalt, uppger Tamsons. Ska kollektivtrafikbolagen själva åtgärda förlusterna ser han ett antal oönskade saker att välja på.

– Det är att höja biljettpriserna kraftigt, dra ner på turtätheten eller lägga ner linjer helt, skjuta på framtidsinvesteringar eller göra sig av med personal, alltså de bussförare, mekaniker och andra som har ställt upp i den här krisen, säger Tamsons.

Fakta: Förluster i hela landet
KollektivtrafikmyndighetBiljettintäktstapp, helårsprognos
Blekingetrafiken45,1 miljoner
Dalatrafik43,9 miljoner
Gotland (RKM)7 miljoner
Gävleborg (X-trafik)120,8 miljoner
Hallandstrafiken186 miljoner
Länstrafiken Jämtland20 miljoner
Jönköpings länstrafik100,5 miljoner
Kalmars länstrafik100 miljoner
Länstrafiken Kronoberg102 miljoner
Norrbotten35 miljoner
Skånetrafiken1 152 miljoner
SL (Storstockholm)3 561 miljoner
Sörmlandstrafiken66,3 miljoner
UL (Region Uppsala)335,8 miljoner
Värmlandstrafik58 miljoner
Länstrafiken Västerbotten68,8 miljoner
Din Tur (Västernorrland)38,2 miljoner
VL (Västmanland)56 miljoner
Västtrafik1 096 miljoner
Länstrafiken Örebro82 miljoner
Östgötatrafiken140 miljoner
Totalt7 414,4 miljoner
Källa: SKR, Svensk kollektivtrafik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!