Av Schibsteds rapport för årets första kvartal framgår att omsättningen under kvartalet steg med 12 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020, till 3,4 miljarder norska kronor.
Bättre än väntat
Rörelseresultatet (ebitda) mer än fördubblades till 594 miljoner norska kronor, upp från 285 miljoner. Vinsten före skatt rusade uppåt till 294 miljoner kronor, upp från 77 miljoner ett år tidigare.
Resultatet var bättre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en rörelsevinst på drygt 500 miljoner, rapporterar den norska nättidningen E24.no med hänvisning till en prognossammanställning gjord av TDN Direkt.
Vinstlyftet påverkas av en positiv utveckling inom alla affärsområden, men det är särskilt nyhetsmedierna som haft ett starkt kvartal, enligt vd Kristin Skogen Lund. Detta hänger enligt Skogen Lund ihop med fler digitala abonnemang och en stark trend för digitala annonser.
Stark digital tillväxt
För Aftonbladet blev det under första kvartalet ett intäktslyft på 7 procent. Samtidigt steg de digitala prenumerationsintäkterna med 26 procent och de digitala annonsintäkterna med 20 procent.
"Pandemin har varit krävande för oss alla, samtidigt har den bidragit till en express-digitalisering av samhället. Det har gett Schibsted goda möjligheter till en långsiktig och värdeskapande tillväxt", skriver Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i en kommentar.
"Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019. Aftonbladet presterar mycket bra med rörlig bild, starka annonsformat och hög räckvidd. Också Blocket ökar sina annonsintäkter något", tillägger han.