Genom sprängning i sundet mellan öarna Holmen Grå och Flatskär ska bredden ökas från 125 meter till cirka 200 meter i passagen in till Strömstad.
Grundet, som i dag har ett djup på 3,5 meter, muddras till minst 10,1 meter.
Det var sommaren 2019 som farleden började trafikeras av ett större och miljövänligare fartyg på sträckan Strömstad och Sandefjord i Norge. Men på grund av bredden i sundet kunde den smala passagen leda till förseningar och inställda turer.
För drygt ett år sedan lämnade Sjöfartsverket in ansökan till Mark- och miljödomstolen i Vänersborg och nu har alltså dom fallit.
"Det känns väldigt bra att domslutet har kommit. Faktum är att 1,6 miljoner passagerare årligen åker färja mellan Strömstad och Sandefjord. Cirka 160 000 ton gods fraktas också av de två rederierna som kör på linjen", säger Bertil Skoog, Sjöfartsverkets projektledare, i en kommentar till domslutet.
Sammanlagt rör det sig om 8 000 kubikmeter berg som ska sprängas och muddras. Troligtvis utförs arbetet nästa år.
Två nya kantfyrar är uppförda sedan tidigare och nu har domstolen gett klartecken till ytterligare två fyrar.