Sett till omsättning, 34 miljarder kronor för kalenderåret 2022, är Embracer group från Värmland Sveriges största spelkoncern. Sedan augusti i fjol äger företagsgruppen också film- och spelrättigheterna till "Sagan om ringen".
Filmtrilogin från tidigt 2000-tal baserad på JRR Tolkiens fantasyäventyr har hittills dragit in motsvarande 31 miljarder kronor. I slutet av februari i år meddelade Embracer tillsammans med filmbolaget Warner att fler filmer från Midgård är att vänta, även om exakta detaljer inte presenterades.
– Möjligheten är enorm, säger Lars Wingefors och fortsätter:
– Filmerna kan bli en plattform att stå på som kommer att skapa ett stort intresse kommande decenniet eller längre. Och det är ju som gjort för datorspel, det gör sig väldigt bra i många olika genrer.
"Många olika genrer" skulle kunna vara det inofficiella mantrat för Embracer group i stort. De senast publicerade kvartalssiffrorna för bolaget, i mitten av februari i år, anger att 224 olika spelprojekt är i gång, bland 16 243 anställda utspridda över 134 spelstudios i 40 länder.
– Att vi är väldigt decentraliserade är en styrka. Vi står liksom inte och faller med en liten grupp människor, eller en produkt, eller en teknik, eller ett varumärke. Jag tror i en väldigt snabbföränderlig värld, om man har en långsiktig ambition, så måste man ha flera plattformar att stå på, säger Lars Wingefors.
Från serietidningar till spel
Själv inledde den nu 45-årige Wingefors entreprenörsbanan som tonåring då han köpte och sålde serietidningar.
– Då var jag ju jätteung, 13 år. Jag kommer ihåg när jag var 15 år, när jag gick i nian där på våren, så experimenterade jag med andra saker än serietidningar. Lite bioaffischer, lite vinylskivor, lite Kinaimport och sen tv-spel, och tv-spel bara exploderade. Och sedan blev det så.
Han säger själv att han inte "gillade spel mer än någon annan i den åldern" men att det ändå fanns saker som lockade.
TT: Varför blev det spel just?
– Ja, men varför inte? Om man vill göra affärer så är ju spel en fantastisk industri.
– Spel är en av världens roligaste och bästa branscher. Från Sverige kan man göra globala affärer. Den är positiv, folk är glada. Det är bra marginaler. Det finns många saker som gör att spelbranschen är en väldigt bra bransch.
Framtidens bransch
Spel är också en sektor som förändrats i grunden från boomen på 1990-talet till dagens digitala marknad med mikrotransaktioner och prenumerationstjänster online.
Wingefors betonar att den generation spelskapare som kommer in i branschen nu lär fortsätta förändra villkoren.
– Det finns mycket buzzword som cirkulerar i den här branschen. VR exempelvis. Det är fantastiskt, men har kanske inte förändrat världen, än i varje fall. Den generation som går i skolan i dag, där spel är en integrerad del av deras vardag. Hur kommer de att skapa spel? Går det att fläta samman att man tittar, med Tiktok, med competitive gaming i nya typer av spel på något sätt.
– Hade jag haft svaret på det hade vi ju försökt göra det. Jag vet ju inte, det är det som är så fantastiskt med kreativitet.
Ett modeord som Wingefors däremot tror på är AI – artificiell intelligens.
– Hur kan AI förenkla till exempel programmering och skapande? Hur kommer det kunna hjälpa vem som helst att skapa upplevelser? Det är otroligt spännande.
TT: Ser du en framtid där själva utvecklingen av spel blir mer automatiserad och där rättigheter till kända verk då blir viktigare?
– Det är nog långt bort än. Men 100 procent, jag tror på varumärken. Och immateriella rättigheter är en fundamental sak i våran strategi som vi bygger mycket av vår verksamhet på. Och jag tror att det bara kommer att vara viktigare och viktigare för vår framgång.
Samlandet som lärare
Att samla på sig rättigheter till bland annat "Sagan om ringen" och "Tomb raider" är därmed en väl kalkylerad investering. Wingefors vill dock inte likställa samlandet – ett stort privat intresse – med affärsverksamheten.
– Jag skulle inte vilja säga att vi på Embracer samlar bolag eller varumärken, för det gör vi inte. Jag har liksom ingen ambition att vi ska ha en komplett samling varumärken. Andra företag kan ha sin styrka i teknik exempelvis. Vår styrka är att vara kreativa och skapa berättelser. Bygget av Embracer är ett lagspel av väldigt många människor.
TT: Men samlandet. Hur mycket har det påverkat både Embracer men också affärstänket i dig?
– För mig är samlandet många saker. Samlandet har för mig varit en sak från barndomen och det är ett sätt för mig att förstå omvärlden. Det har skapat en allmänbildning, ett samhällsintresse. Det var där jag lärde mig att göra affärer. Med serietidningarna lärde jag mig de absoluta grunderna i hur man driver företag. De grunderna jag lärde mig då, när jag var 13 år, gäller ju i dag också. Man kan lära sig otroligt mycket av ett samlande.