Den årliga rapporten Spelutvecklarindex visar på ökad omsättning, fler anställda, bättre resultat och fler kvinnor i branschen. Precis som förra året. Och året dessförinnan.
– Det går fortsatt uppåt. Branschen slår nya rekord, säger Johanna Nylander och pekar på bland annat att 44 procent av nyanställda är kvinnor.
TT: Det låter nästan som om branschen är en succéspelserie i sig, som hela tiden gör nya rekordsiffror?
– Vi är fortfarande en liten bransch, sett till hur många som jobbar inom den. Men jag trodde inte att det skulle vara så här bra. Jag trodde nog att vi skulle se eftersläpande pandemieffekter.
Branschens omsättning växte till 32,5 miljarder kronor under 2022 – en ökning med 18 procent i de svenskregistrerade bolagen. 501 nyanställningar gjordes under året, enligt Spelutvecklarindex finns därmed drygt 8 400 anställda i Sverige och omkring 16 500 utomlands. Någon vidare inflationseffekt syns inte av. I stället är det fortsatt personalfrågan som är det stora frågetecknet framåt.
– Nivåmässigt är vi tillbaka till siffror som är hur det var före pandemin. Men det är en utmaning att hitta folk. Framförallt är det byråkratin som är ett hinder, säger Johanna Nylander och nämner att många företag fortsatt både har svårt att rekrytera utifrån och att hitta inhemsk utbildad arbetskraft.