Från och med den 30 juni avråder UD inte längre från resor till tio europeiska länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien.
Men många är kanske inte längre så sugna på sin redan bokade resa, av oro för smittan. Och somliga har säkrat sommarsemestern med en bokning även på hemmaplan, i tron att den i vintras bokade utlandsresan inte skulle blivit av.
Vad gör man då, när UD inte längre avråder från resor till just det resmålet?
Avbokningsreglerna är olika för paketresor, där exempelvis både flyg och hotell ingår, och reguljära flygbiljetter.
Paketresa bokad före pandemin
Man har alltid rätt att avboka en paketresa, men man har inte alltid rätt att få pengarna tillbaka, enligt Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket.
– Det beror på hur omständigheterna på resmålet väntas se ut vid tidpunkten för avresan, säger hon.
Om paketresan blir av, det vill säga att researrangören inte ställer in resan, är det inte säkert att det går att avboka och få pengarna tillbaka. Men det finns omständigheter som gör det möjligt.
– För att få tillbaka pengar krävs det att det är extraordinära och oundvikliga omständigheter på resmålet. Då kan man exempelvis se om det finns en avrådan från UD, men man kan också se om det exempelvis finns smittspridning på resmålet, säger Matilda Norrman.
Vissa charterbolag har också haft mer generösa av- och ombokningsregler för resor bokade under pandemin. Men för en resa bokad före pandemin gäller vanliga av- och ombokningsregler.
Den som före pandemin bokade en charterresa till Spanien med avresa exempelvis den 1 juli, och som inte bokades av innan UD lyfte avrådan, kan därför inte längre räkna med att få tillbaka pengarna vid avbokning.
Reguljär flygresa bokad före pandemin
Det går inte att avboka med rätt till återbetalning om man "bara" känner en oro inför resan. Det är också upp till konsumenten att bevisa att det föreligger exempelvis en stor risk för smittspridning på resmålet.
– För flygresor finns inte samma konsumentskyddande regler när det gäller avbeställningar, det beror på villkoren för biljetten, säger Matilda Norrman.
En reguljär flygbiljett som är bokad utan rätt till återbetalning går det heller inte att få pengar för, även om det råder speciella omständigheter på resmålet, om inte flygbolaget själv har ställt in resan.
– Om flyget är inställt har man alltid rätt till ombokning eller återbetalning, säger Matilda Norrman.
Vissa bolag har dock under pandemin ändrat vissa ombokningsregler och gjort dem mer generösa. Till exempel SAS tillåter kostnadsfri ombokning, alternativt att byta biljetten mot en värdecheck, för alla resor bokade till och med den 17 augusti.
– När UD har lyft avrådan för vissa länder så omfattas man av hemförsäkringens reseskydd för resa till dessa länder, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
Enligt de mer omfattande hemförsäkringarna gäller samma krav som tidigare vid avbokning, det vill säga pengarna tillbaka om man blivit akut sjuk, råkat ut för en olycka eller någon närstående avlidit.