Ny rekordnivå för svenska spelföretag

Succén fortsätter för svenska spelbolag och även om det finns mindre moln på horisonten tycks framtiden ge ökad tillväxt. –Talangen har funnits länge, nu har vi blivit bättre på att omsätta det i business, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Mojang, som tidigare i år släppte "Minecraft dungeons", är det största svenska spelbolaget sett till omsättning.

Mojang, som tidigare i år släppte "Minecraft dungeons", är det största svenska spelbolaget sett till omsättning.

Foto: Mojang/TT

Sverige2020-10-21 11:10

Dataspelsbranschen släpper årligen Spelutvecklarindex – en rapport som sammanställer det finansiella läget i branschen baserat på årsrapporter.

Årets index, baserat på 2019 års siffror där 442 bolag ingått, visar likt 2018 på ökad omsättning. Den här gången upp till 24,3 miljarder kronor från föregående års 19,2 miljarder.

– 27 procents tillväxt, det är en sensation i vilken marknad som helst, men vi har haft det så lång tid att man nästan blivit van vid det, säger Per Strömbäck och tillägger att världsmarknaden i stort växer runt 15 procent.

Vad är det då som gör att Sverige har nästan dubbla tillväxten jämfört med den globala marknaden? Enligt Strömbäck handlar det om kvalitet och experimentlusta från bolagen, och helt enkelt att "vi lyckas göra bra spel", men också ett tydligare fokus på det finansiella.

– Vi har blivit bättre på business. Det har också tillkommit fler börsnoterade företag.

Fler bolag, fler uppköp

Antalet spelföretag i landet fortsätter också att öka. Enligt Spelutvecklarindex har 58 nya bolag tillkommit. Men det är inte enbart nya företag som syns i rapporten. Embracer group sticker ut med flera investeringar och förvärv och är nu landets näst största spelföretag sett till omsättning och det största sett till antalet anställda.

TT: Går vi mot en bransch med fler stora företag eller fler mindre?

– Både och skulle jag säga. Det är bra att det är affärer, men vi ser också att nya bolag tillkommer, dels genom de som inte har branschbakgrund sedan tidigare, men också genom utländska investerare och erfarna utvecklare som startar eget, säger Per Strömbäck.

Enligt Strömbäck brottas branschen dock fortsatt med problem kring kapitalförsörjningen, något som kan skapa problem framöver.

– I konkurrentländer finns det generösare incitament, med skatteavdrag och mjuka lån. Det är olika sätt som länderna försöker locka till sig investeringar, det finns inte i Sverige. Det är synd, för då går vi miste om investeringar som kunde hamna här som istället hamnar i exempelvis Storbritannien eller Finland.

Coronaeffekten

Eftersom rapporten bygger på årsredovisningar syns ingen pandemieffekt, men Europeiska spelutvecklarförbundet EGDF har frågat sina medlemmar om hur coronapandemin påverkat deras verksamhet. Av de 239 svarande företagen, en låg svarsfrekvens bland 5 000 europeiska speltillverkare, uppger 43 procent att pandemin försämrat affärerna, 38 procent uppger att den inte haft någon effekt och 13 procent tycker att affärerna är bättre nu än tidigare.

Strömbäck tror dock inte att pandemin kommer sakta ned tillväxttakten i nästa års rapport.

– Det finns inget som tyder på att det kommer att vara sämre när vi räknar ihop nästa års siffror. Det vi sett hittills så har corona gett ökad försäljning och vi har Google och Apple som satsar mer på spel, samtidigt som vi har en ny Playstation och ny Xbox på väg. Vi har ödet i våra egna händer. Kan vi inte fortsätta utvecklas kan vi inte skylla på någon annan.

14 av de 442 företagen i rapporten är börsnoterade. 4 av de 14 omsatte över en miljard kronor under 2019.

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen. Arkivbild.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen. Arkivbild.
Fakta: Största svenska bolagen

Omsättning i miljoner kronor.

1. Mojang – 5 595

2. Embracer group – 5 249

3. King (Midasplayer) – 2 772

4. Stillfront group – 1 967

5. EA Digital illusions CE – 1 380

6. Paradox interactive (koncern) – 1 289

7. G5 entertainment – 1 233

8. Ubisoft entertainment Sweden (Massive) – 622

9. Starbreeze – 280

10. Star stable entertainment – 248

Källa: Dataspelsbranschens spelutvecklarindex 2020


Fakta: Bolagen med flest anställda

1. Embracer group – 1 663

2. EA Digital illusions CE – 794

3. King (Midasplayer) – 718

4. G5 entertainment – 628

5. Ubisoft entertainment Sweden (Massive) – 590

6. Stillfront group – 491

7. Paradox interactive (koncern) – 453

8. Fatalist holdings AB (Avalanche) – 252

9. Goodbye Kansas holding AB – 178

10. Starbreeze – 127

Källa: Dataspelsbranschens spelutvecklarindex 2020

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om