Ökad smittspridning slår mot reseindustrin

Restriktioner och utegångsförbud för att hejda den ökade smittspridningen på populära resmål skakar om en redan sargad flyg- och reseindustri. Stora flygbolag skär ned utbudet och aktier i sektorn faller hårt på bred front.

Efterfrågan på resor faller när smittspridningen ökar. Arkivbild.

Efterfrågan på resor faller när smittspridningen ökar. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Sverige2020-10-16 05:35

Så snart en rad franska storstäder infört utegångsförbud på kvällar och nätter meddelade det irländska lågprisflygbolaget Ryanair att man drar ned kapaciteten med en tredjedel inför vintersäsongen, med hänvisning till smittspridning och nya covid-19-restriktioner på populär resmål.

Ryanairs besked kommer sedan de amerikanska flygbolagen United Airlines och Delta Airlines redovisat brakförluster för tredje kvartalet, också det som ett resultat av pandemin.

Stor osäkerhet

SAS blöder också. Det krisdrabbade flygbolaget har i dagarna fullt upp att få en stor rekapitalisering på plats och är samtidigt översvämmat av återbetalningskrav efter vårens coronakaos.

Den ökade smittspridningen på populära resmål i länder som Spanien eller Frankrike sedan i somras har redan slagit mot efterfrågan. Och framtidsutsikterna präglas av osäkerhet, bekräftar Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige.

– Vi har anpassat trafikprogrammen inför vintern och vi kommer att fortsätta se över programmen löpande utifrån efterfrågan. Vi justerar allteftersom, säger hon.

– Men efterfrågan på utrikesresor är generellt betydligt mindre nu än i fjol, tillägger hon.

Ska man flyga till andra kontinenter med SAS är det numera Kastrup som gäller. Några rutter direkt till USA eller Asien finns inte från Sverige.

Och utbudet är betydligt mindre ambitiöst än före covid-19-pandemin.

– Det är några linjer till USA och en veckoavgång till Shanghai, säger Annamatz.

Hon tillägger att SAS väntar på tillstånd att flyga till Peking också, från kinesiska myndigheter.

Hundratusentals kunder väntar på pengar

På inrikesfronten, både i Sverige och Norge, ser det inte lika dystert ut.

– I Norge har vi ganska omfattande trafik. Men även i Sverige, där vi i augusti och september öppnat upp alla våra tidigare destinationer. Det är färre flygningar, men ändå regelbundet, säger hon.

SAS har sedan covid-19-pandemin slog till återbetalat lite över 1,3 miljoner kunder för inställda resor.

– Men det är tyvärr fortfarande hundratusentals kunder som inte har fått sina pengar, säger Annamatz.

Löftet om att alla som drabbats av inställda flygningar ska kunna få tillbaka pengarna gäller, men det kommer att ta tid att hantera alla ärenden.

– Vi hanterar i dagsläget mer än 5 000 ärenden om dagen och hoppas bli klara så fort som möjligt.

Ombokningsbar tre dagar före avresa

SAS har samtidigt ändrat i grundvillkoren för utrikesresor.

– Alla biljetter för internationella flyg kan bytas ut mot en värdecheck fram till tre dagar innan avresa, säger Annamatz.

– När det gäller inställda flyg följer vi de lagar, regler och förordningar som finns. Där har man alltid rätt till full återbetalning, tillägger hon.

Konsumentskyddet är generellt bättre för paketresor än för reguljära flygresor. Huvudregeln är att du kan få pengarna tillbaka om det inte går att genomföra resan och Allmänna reklamationsnämnden har godtagit stor smittspridning som skäl för att avboka resor och få pengarna tillbaka av researrangören.

TT: Om man tycker det är tråkigt med utegångsförbud efter klockan 21, räcker det?

– Det finns ingen skyddsregel för om resan blivit tråkigare, däremot ska du kunna få det som ingår i resan, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Bakgrund: Rätt till ombokning eller återbetalning

Vilka rättigheter man som konsument har när det gäller resor som påverkas av covid-19-pandemin avgörs av vilken typ av resa man har köpt. En tumregel är att paketresor ger bättre konsumentskydd än reguljära flygbiljetter.

Om flygningen ställs in hamnar man också i ett bättre juridiskt läge än om man själv väljer att inte resa. Vid inställd resa har konsumenten alltid rätt till full återbetalning eller ombokning.

Väljer man återbetalning ska den göras inom sju dagar. Men det är en regel som bara gäller i teorin, då flygbolagen översvämmats av återbetalningskrav efter coronakaoset i våras.

Om det är resenären själv som ändrat sig och inte vill åka – på grund av exempelvis smittspridning eller utegångsförbud – är läget annorlunda. För att få pengarna tillbaka i det läget måste man ha köpt en återbetalningsbar biljett, som normalt är dyrare än vanliga biljetter. Samma sak gäller ombokningar – rätten att boka om måste finnas med som villkor redan vid köpet, enligt Allmänna reklamationsnämnden.

Fast när det gäller paketresor, där hotell och andra tjänster ingår i priset, kan man få pengarna tillbaka om det inte går att genomföra resan även om flyget skulle gå. Bland annat har stor smittspridning på resmålet varit ett godtagbart skäl att avboka resan och få pengarna tillbaka i ärenden som avgjorts av Allmänna reklamationsnämnden.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!