AI vässar spelsuccén "Candy crush"

Svenska King fortsätter sin storsatsning på AI. Bolagets robot har sett hur miljontals människor spelar "Candy crush". Nu kan roboten själv spela, och ger information till skaparna om banorna. –Vi ser faktiskt en ökning i kvalitet, säger Kings teknikchef Steven Collins.

King storsatsar på AI. Pressbild.

King storsatsar på AI. Pressbild.

Foto: Claes Helander/King

Tech2023-10-28 11:08

Drygt tio år efter släppet fortsätter "Candy crush" att vara en kassako för svenska King och dess amerikanska ägare Activision Blizzard. Varje månad loggar 238 miljoner spelare in för matcha godisar i pusselspelet.

Men trots att hisnande 15 000 banor producerats, finns det tusentals spelare som spänt väntar på nytt material.

– 2016 insåg vi att skapandet av det här innehållet, banorna, är något av en flaskhals för oss. Vi ville i större utsträckning dra nytta av AI-teknik för att hjälpa våra bandesigners att förbättra nivåerna de skapar, säger Steven Collins.

King samlar in mängder med data av sina spelare. Genom att träna sin AI på spelarnas mönster har King byggt en robot som snabbt kan ge bandesigners data om hur bra banan är.

För lätt – eller omöjlig?

Det handlar inte om att roboten ska klara banan så fort som möjligt – utan att klara den så likt verklighetens spelare som möjligt.

– En data den ger är hur lätt eller svår banan är, vilket vanligtvis mäts genom hur många gånger man i genomsnitt måste spela banan för att klara den. Vi tittar på om banan är omöjlig att lösa – eller för lätt, säger Collins.

En annan effekt – som King inte hade räknat med – är att banskaparna kan se hur AI-spelaren spelar.

– Det visade sig att det var oväntat värdefullt verktyg för bandesigners eftersom du faktiskt kan se hur spelarna spelar. Det är lite som att titta över axeln på någon, och du får en känsla för hur banan flyter.

Men alla spelare är inte lika, och i ökad utsträckning har roboten börjat justeras, så att den kan spela som en nybörjare, en veteran, en tävlingsinriktad spelare och så vidare. Tekniken används också för att guida spelare, inte olikt de rekommendationssystem som exempelvis Netflix och Spotify använder sig av.

– Vi använder AI i ökad utsträckning för att försöka förvänta oss vad olika spelartyper kan tänkas vilja göra och göra det lättare för dem att nå sakerna de tycker är roligast så effektivt som möjligt, säger han.

"Stor investering"

Förra året köpte King upp Stockholmsbaserade AI-företaget Peltarion, för att snabbt få in kompetens.

– Vi har skapat ett kompetenscenter för AI i Stockholm och vi på King har över 50 personer som sysslar specifikt med AI, och omkring 100 som generellt jobbar med AI. Det är en stor investering för oss, säger han.

Alla på King ska lära sig hur de kan dra nytta av AI i jobbet.

– Vi har rullat ut många pilotprojekt till olika delar av verksamheten och gett dem tillgång till tekniken. Hundra procent av dem vill fortsätta att använda det efteråt, folk är inte rädda, utan älskar den.

Det finns en diskussion i spelbranschen om AI kommer att ersätta arbetstillfällen. Men Collins tror att det snarare kommer att göra att det blir mindre tråkiga arbetsuppgifter, och mer tid till kreativitet.

– Det råder ingen tvekan om att den som vänjer sig vid den här tekniken, är bekant och bekväm med den och använder i sitt dagliga jobb, kommer att vara mer konkurrenskraftig i framtiden, säger han.

När Microsofts uppköp av Activision Blizzard går igenom får King tillgång till den amerikanska teknikjättens satsningar på AI och molntjänster. Redan nu sker kontakter mellan bolagen, avslöjar Collins.

– De har förmågor som vi absolut vill lära oss av och dra nytta av, säger han.

Spelbolaget King använder sig av AI för att förbättra kvaliteten på banorna i spelet Candy Crush.
Spelbolaget King använder sig av AI för att förbättra kvaliteten på banorna i spelet Candy Crush.
Fakta: "Candy crush"

Svenska Kings pusselspel "Candy crush saga" är världens mest nedladdade vardagsspel på mobilen. Varje dag svajpar spelare motsvarande 3,5 varv runt jorden i spelet.

Kings medgrundare Sebastian Knutsson har uppskattat att företaget hade skapat uppemot 200 webbläsarspel innan man fick till "Candy crush" som släpptes 2011, vilket i sin tur var ett av många "para ihop tre"-spel från King.

Det var först när spelet släpptes till Facebook i april 2012, med tillägget "saga", som den stora spridningen tog fart. I november samma år släpptes det till mobil, först med tanken att det förmodligen skulle vara borta innan slutet på 2013.

I dag har "Candy crush saga" 15 000 banor och hade förra året laddats ned 3 miljarder gånger. Varje månad startar 238 miljoner spelare upp något "Candy crush"-spel – enligt King själva köper lejonparten aldrig något i spelen.

Trots det är "Candy crush" ett av huvudägaren Activision Blizzards tre stora, inkomstbringande varumärken, vid sidan av skjutaren "Call of duty" och onlinespelet "World of warcraft". Genom åren har spelserien dragit in 20 miljarder dollar (222 miljarder kronor).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!