"Amazon , kan vi få tillbaka vårt namn?", är rubriken på en artikel i The Washington Post. I den vittnar olika Alexor om vad det innebär att Amazon valt just deras namn för att aktivera bolagets röststyrda produkter.
Alexa La Bruyere berättar för tidningen att en vän för några år sedan skaffat just en sådan. Eftersom den aktiveras så fort någon säger "Alexa" blev det snabbt jobbigt. Kompisen föreslog på skämt att "Alexa" – likt Voldemort i Harry Potters värld – inte längre fick nämnas.
– Det får mig att känna mig mindre värd än andra. För alla blir kallade för sina riktiga namn eller smeknamn, och här är jag och blir kallad för "hon som inte får bli nämnd vid namn", säger La Bruyere till tidningen.
100 miljoner prylar
Alexa-prylar är långt i från någon nischprodukt. Ett tecken på den vikt Amazon lägger vid produkten är att bolaget brukar släppa påkostade Alexa-reklamsnuttar i samband med Super Bowl, en av världens dyraste reklamplatser. 2019 fanns det enligt The Guardian fler än 100 miljoner Alexa-produkter i våra hem.
Journalisten bakom reportaget i The Washington Post, Alexa Juliana Ard, intervjuade fler än 30 personer med namnet eller föräldrar som valt namnet till sina barn. Något som överraskade henne var hur många som bytte namn, eller uppmanades att inte säga sitt namn. Människan fick stå tillbaka för maskinen.
Själv anade hon oråd redan när Alexa-produkterna lanserades 2014.
– Jag hade en känsla av att det här kunde bli illa, och det blev det. Jag märkte att folk pratade annorlunda till mig, och vid 2019 skedde det veckovis, säger hon till TT.
Hon beskriver det som en oönskad uppmärksamhet, och nämner att folk under pandemipåtvingade videomöten tvingas gå och stänga av sina prylar när de reagerar på hennes namn.
– Namnet är också ett kommando; "Alexa, gör si, Alexa gör så". Det finns gamla könsstereotyper att kvinnor tar hand om hushållet, och att kvinnor avbryts av män. Den här produkten förkroppsligar det, och vidmakthåller det, säger Alexa Juliana Ard.
Mobbade barn
Förutom praktiska problemen när allt fler röstaktiverade produkter från Amazon flyttar in i människors hem så upplever många Alexor att det alltid skämtas på deras bekostnad – en person i artikeln räknade till 20 gånger en enskild dag. Folk ropar kommandon till dem, eller pratar till dem med robotröst.
Andra medier har rapporterat om föräldrar som byter namn på sina barn för att de ska slippa att bli retade.
– Hon ville inte längre presentera sig på grund av skämten och motgångarna. Hon var och är ett barn, men vuxna tyckte trots det att det var okej att driva med henne. Det var förödande, säger en mamma till BBC.
Sedan Amazon introducerade Alexa har antalet barn som får namnet i Storbritannien och USA störtdykt. I Sverige är namnet redan ovanligt, bara 133 kvinnor har det som tilltalsnamn, enligt SCB.
På forumet Reddit har en tråd med rubriken "Folk som heter Alexa. Hur har ert liv förändrats?" tusen kommentarer. En Alexa beskrev redan för fyra år sedan hur skämten stod henne upp i halsen.
"Efter att ha hört det från olika personer varje enskild dag så ville jag mörda Amazon och deras dumma robot", skriver hon.
På Facebook finns gruppen "Alexa is a human" (Alexa är en människa), skapad av en familj vars dotter började bli mobbad till följd av namnet, och som försöker att få Amazon att byta ut det i stället.
Amazon duckar
Amazon har mest svarat undvikande på propåerna, fördömt mobbning och beklagat att Alexor känt sig drabbade.
Men Philip Hunter, som arbetade med användarupplevelser kring Alexa mellan 2016–2018, konstaterar att namnvalet fick oönskade konsekvenser.
– De hade hoppats på att mänskliggöra (Alexa), men det skedde på bekostnad av andra människors känslor. Om din produkt orsakar problem för folk, så borde man ha löst det först och tänkt om, säger han till The Washington Post.
Alexa Juliana Ard hoppas att Amazon ska ändra Alexa. Hon säger att man skulle kunna involvera kunderna och ta fram ett nytt, könsneutralt namn.
– Det är en fantastisk möjlighet att engagera sig med kunder, förklara vad som händer, och få en nystart. Det kommer ändå att vara en framgångsrik produkt.
TT: Tror du att det är möjligt att ta tillbaka "Alexa"?
– Folk verkar glömma ganska fort, speciellt med 24/7-medier och nya saker som kommer ut hela tiden. Det är klart att folk kommer att minnas det, men jag tror att vi kommer att kunna gå vidare. I USA är många Alexor unga, någon av dem kanske blir känd, framgångsrik eller uppmärksammad. Då kanske det är dem vi tänker på i stället, säger Alexa Juliana Ard.