Nvidia: Dyrare grafikkort väntar

Nvidias vd Jensen Huang säger att kunder får räkna med dyrare grafikkort.
–Moores lag är död, säger han enligt Marketwatch.

Nvidias vd Jensen Huang visar upp bolagets mest avancerade grafikprocessor.

Nvidias vd Jensen Huang visar upp bolagets mest avancerade grafikprocessor.

Foto: Nvidia

Tech2022-09-23 03:32

Nvidia, USA:s främsta halvledartillverkare, visade i veckan upp sin nya generation av grafikprocessorer.

Den nya arkitekturen som chipen bygger på har fått kodnamnet Ada Lovelace och flaggskeppsmodellen blir RTX 4090, som får ett dollarpris på 1 599, motsvarande närmare 17 700 kronor, med en billigare variant, 4080, som kostar strax under 10 000 kronor (899 dollar).

Halverat marknadsvärde

Den mest avancerade innehåller 76 miljarder transistorer, med hjälp av 4N-teknik från TSMC. Nvidia skulle behöva en försäljningsframgång, efter att bolaget sett sitt marknadsvärde mer än halveras på sex månader.

Enligt Marketwatch är priserna på den nya generationen betydligt högre än när föregående modeller (3090 respektive 3080) släpptes 2020. För flaggskeppsmodellen rör det sig om en ökning på 7 procent och för den billigare hela 29 procent.

Vd Jensen Huang försvarar prishöjningen.

– En tolvtums kiselplatta kostar mycket mer i dag än vad den gjorde förr i tiden, och den är inte lite dyrare, den är enormt mycket dyrare, säger han enligt sajten.

Kiselplattan är det tunna halvledarmaterialet som används för att tillverka kretsarna.

"Helt överspelat"

Han säger också att den så kallade Moores lag är död. Moore, en av Intels grundare, förklarar fenomenet om att antalet transistorer som får plats på ett chip fördubblas vartannat år, en regel som i princip stämt sedan 1960-talet.

– Förmågan för Moores lag att leverera den dubbla kapaciteten för samma pris, eller samma kapacitet till halva kostnaden, varje halvtannat år, är också förbi. Det är helt överspelat, så tanken på att ett chip kommer att gå ned i kostnad över tid hör tyvärr också till det förgångna, säger han enligt Marketwatch.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!