En smak av framtiden har det beskrivits som, hittills har det dock gett en bitter eftersmak för en del boende i San Francisco. Tidigare i somras gav myndigheterna klartecken för två taxiföretag att utöka sin verksamhet med självkörande taxibilar så att det inkluderar dygnets mest trafikerade timmar. Därmed skulle man också kunna konkurrera i allt större utsträckning med traditionell taxiverksamhet.
Företaget Cruise, som ägs av motorjätten General Motors, och konkurrenten Waymo med Googles moderföretag Alphabet i ryggen, har dock mött motstånd från allt från fackligt håll till stadens kollektivtrafik, men framför allt – själva staden San Francisco.
Genom advokaten David Chiu har man lämnat in en motion att sätta stopp för expansionsplanerna, då invånare skräms och ifrågasätter säkerheten kring de så kallade robottaxibilarna. rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
En rad incidenter
Detta sker efter en rad incidenter den senaste tiden:
Redan dagen efter myndigheternas klartecken fastnade tio taxibilar på rad och blev stående i en av San Franciscos stadsdelar, vilket blockerade all trafik. Enligt företaget Cruise ska en närliggande musikfestival påverkat mobilnätverket vilket gjorde att bilarna slutade att fungera.
En annan bil som tillhör företaget kolliderade dessutom med en brandbil som hade ryckt ut. I kollisionen skadades passageraren i taxin och fick föras till sjukhus med lindriga skador.
Tidigare i somras, innan företaget fick grönt ljus, körde en bil tillhörande Waymo på en hund som dog i krocken. Då fanns dessutom en chaufför i bilen som skulle övervaka färden.
Enligt San Franciscos brandförsvar har totalt ett 60-tal incidenter inträffat sedan april 2022.
Stadens förhoppningar om att stoppa verksamheten är dock inte helt okontroversiella och kan riskera att påverka arbetsmarknaden. Techindustrin med närliggande Silicon Valley har pressats i den nya räntemiljön med massuppsägningar och flera techbolag börjar nu rikta blickarna mot delstater som Texas där skattetrycket är lägre och det dessutom inte finns samma regleringar att ta hänsyn till.
I exempelvis Florida, Georgia och North Carolina uppger Cruise att bolaget inte ens behöver ansöka om tillstånd och Texas har kunnat erbjuda det inom ett par dagar.
Tar inte ansvar
San Franciscos brandchef Jeanine Nicholson är dock inte speciellt imponerad och ifrågasätter nu de 250 Waymo-bilarna liksom de 400 som tillhör Cruise och som anses försvåra arbetet för brandförsvaret, särskilt som San Francisco är känt för sina kullar och smala gator.
– Varje gång något händer med en Cruise-bil så skickar man ut sitt pr-folk och tar noll ansvar. Vi behöver att de sitter ned och erkänner att det finns utmaningar och arbetar med oss om hur de ska lösas, säger Jeanine Nicholson till Bloomberg.
Enligt en talesperson för bolaget har man dock försökt att få till ett möte vid flera tillfällen, dock utan resultat.