Här är dina rättigheter vid julens resor

Det har blivit dags för årets julresor. Som resenär kan du ha rätt till alltifrån ekonomisk ersättning, till mat och övernattning vid en försening.
–Det är jätteviktigt att man har koll. Ersättningarna får man inte automatiskt, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell.

Som resenär gäller det att ha koll på sina rättigheter om man råkar ut för förseningar i jultrafiken. Arkivbild.

Som resenär gäller det att ha koll på sina rättigheter om man råkar ut för förseningar i jultrafiken. Arkivbild.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Trafik2022-12-18 18:31

Just nu florerar en rad sjukdomar, med alltifrån covid-19 och influensa till vinterkräksjuka och RS-virus. Om du skulle bli för sjuk för att resa i jul ska du undersöka om du har ett avboknings- eller ombokningsskydd i din biljett.

– Men de flesta av oss köper inte av- eller ombokningsbara resor eftersom de oftast är dyrare, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.

Be flygbolaget boka om

Du kan dock ha chans att få tillbaka pengar ändå, om du i stället har ett avbeställningsskydd. Ett sådant skydd kan ingå i din hemförsäkring, i en kortförsäkring, om resan betalades via kort, eller köpas till separat.

– Du behöver då ett läkarintyg. Det ska vara en plötsligt, akut inträffad sjukdom. Alltså inte en försämring i en redan pågående sjukdom, säger Maria Wiezell.

När det gäller förseningar är det skillnad på om du reser med tåg eller med flyg.

Vid ett inställt flyg kan du alltid välja att få pengarna tillbaka. Om du ändå vill resa har flygbolaget en skyldighet att boka om dig även om det är med ett annat bolag eller ett annat transportsätt.

– Vill du komma iväg så är det bättre att de bokar om dig, än att du begär pengarna tillbaka och bokar en ny biljett. Om de bokar om dig så blir det till samma pris, säger Maria Wiezell.

Ersättning i euro

Den som flyger från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i ett EU-land, har rätt till hjälp och stöd som omfattas av EU:s regler.

– Om du blir fast på en flygplats så har du alltid rätt att få mat och dryck i skälig omfattning. Om det är över en natt så har du rätt att få hotellkostnader betalda samt resa till och från flygplatsen och hotellet, säger Maria Wiezell.

Vid en försening kan du även ha rätt till kompensation i form av ett schablonbelopp i euro. Ersättningen varierar från 250 till 600 euro. Rätten till ersättning påverkas av vad som har orsakat förseningen, hur försenat flyget har blivit och flygsträckans längd.

– Det är ett slags plåster på såret. Det ska inte kompensera några kostnader för dig, säger Maria Wiezell.

– Du kan dessutom få ersättning om du har missat en hotellnatt, missat ett evenemang du skulle på eller missat en anknytning. Då ger flygförordningen dig rätt till skadestånd för ekonomisk skada, fortsätter Maria Wiezell.

Körsträcka påverkar ersättning

Om flygbolaget vägrar att betala ut ersättningen kan man i stället använda sig av Konsumentkreditlagen, om man har köpt resan med kreditkort.

– Då är kreditgivaren skyldig att ersätta dig på samma sätt som flygbolaget i det här fallet, säger Maria Wiezell.

När ett tåg är försenat avgörs ersättningen av hur lång körsträcka tåget har totalt, och hur stor förseningen är.

Om tåget kör 150 kilometer eller längre så får du till exempel 25 procent av biljettpriset om förseningen är 60 minuter eller mer, och 50 procent av biljettpriset om förseningen är 120 minuter eller mer.

Olika villkor

Det finns flera skillnader när det gäller resenärens rättigheter beroende på om man åker flyg eller tåg.

Om du åker tåg och missar en anknytning med flyg på grund av en försening har du inte rätt att få ersättning från tågbolaget. Vilket du dock har om det är det omvända, att du missar ett tåg på grund av en flygförsening.

Om en flygresa blir inställd ska du få tillbaka pengar inom sju dagar. När det gäller en tågresa har du rätt att få tillbaka pengarna inom 30 dagar.

När det gäller tåg finns det heller inte någon schablonmässig ersättning, vilket det gör när du flyger.

– Det här tycker vi är orättvist, särskilt med tanke på att tåg är ett mer miljömässigt och schysst sätt att resa. Därför borde ersättningen när det går fel, alltså är inställt eller försenat, vara minst lika bra för tåg som för flyg, säger Maria Wiezell.

Fakta: Ersättning vid tågförseningar

Så stor är ersättningen om tåget kör 150 kilometer eller längre (räknat från tågets första till sista station):

60 minuters försening eller mer: 25% av biljettpriset

120 minuters försening eller mer: 50% av biljettpriset

Så stor är ersättningen om tåget kör kortare sträcka än 150 km (räknat från tågets första till sista station):

20 minuters försening: 50% av biljettpriset

40 minuters försening: 75% av biljettpriset

60 minuters försening: 100% av biljettpriset

Om en tågresa är längre än 150 kilometer och försenas mer än en timme ska resenärer erbjudas:

Måltider och förfriskningar, om det är möjligt att få fram.

Gratis boende och transport till boendet om resenären är tvungen att övernatta på grund av förseningen och det är fysiskt möjligt.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!