Carb (California Air Resources Board) klubbade sitt beslut på torsdagen, vilket innebär ett stopp för försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna fordon från år 2035.
Med 40 miljoner invånare är Kalifornien den största bilmarknaden i USA och en som biltillverkare inte kan ignorera. Beslutet kommer två år efter att guvernören Gavin Newsom instruerat myndigheter att titta på en sådan politik.
Halverar utsläpp
Om den nya regeln blir verklighet kan Kalifornien halvera utsläppen från bilar fram till 2040. Delstaten inför också delmål på vägen, med krav på att drygt en tredjedel av alla bilar som säljs från 2026 måste ha nollutsläpp.
Kaliforniens miljöbeslut är dessutom ofta vägledande för andra delstater i USA, så många andra väntas följa efter med liknande regler.
För tillfället är ungefär 15 procent av de nysålda bilarna i Kalifornien avgasfria. Elmodeller från exempelvis Tesla och GM toppade försäljningsstatistiken i flera klasser under första halvåret i år.
Många biltillverkare hyllar regeln, och GM – som själv har målet att bara sälja elbilar från 2035 – säger att bolaget och delstaten har en gemensam vision.
Viss tveksamhet
Andra lyfter ett varningens finger för att leveransbekymmer och höga materialkostnader för elbilar kan innebära problem. Kritiker pekar också på brist på laddstationer och annan viktig infrastruktur.
– Biltillverkare kan ha betydande svårigheter att nå det här målet med tanke på omständigheter utanför branschens kontroll, varnar Laurie Holmes från tillverkaren Kia.
Å andra sidan har flera europeiska länder redan mål om att förbjuda nya bensin- och dieselbilar långt tidigare, i vissa fall redan 2025.
Och Carb lyfter fram att färre bensin- och dieselbilar på vägarna minskar smogen, till fördel för alla Kaliforniens invånare, men framför allt de ekonomiskt utsatta samhällen som ligger längs med tungt trafikerade motorvägar.
Beslutet måste godkännas på federal nivå, av miljömyndigheten EPA, vilket anses troligt under Joe Bidens regering.