I veckan har bilvärldens blickar riktats mot Shanghai, Kina, där den årliga bilmässan är tillbaka för första gången sedan 2019 på grund av pandemin.
Mässhallarna domineras framförallt av inhemska varianter – för många svenska konsumenter helt okända märken och modeller.
Allt fler kinesiska tillverkare tar dock steget ut på den internationella marknaden, påpekar Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden:
– I nuläget finns det ungefär tio varumärken beroende på hur man räknar och ytterligare fem-sex beräknas komma in på den svenska marknaden under 2023, säger han till TT, utan att kunna avslöja vilka tillverkare det handlar om.
"En jätteanstormning"
Gunnar Dackevall, vd för Ecarexpo, en nordisk elbilsmässa som bland annat arrangeras i Stockholm och Göteborg, ser på nära håll detta ske då allt fler vill ställa ut på mässorna:
– Det har kommit en drös och det blir allt fler. Det är en jätteanstormning och man har expanderat sina tankar från att bara jobba på hemmamarknaden, säger han.
Klart är dock att det som det talats om, en revolution inom fordonsindustrin, sker framförallt på hemmaplan för kinesisk del.
Enligt nyhetsbyrån Bloombergs prognos bedöms 8,1 miljoner elbilar säljas i Kina under 2023, att jämföra med 1,9 miljoner i USA.
En av världens största producenter, Volkswagen, har i en prognos uppgett att man inom två år bedömer att hälften av alla bilar som säljs i Kina kommer att vara elbilar. 2020 var det sex procent.
Detta samtidigt som svindlande 155 olika el- och hybridmodeller är tänkt att presenteras i Kina enligt analysföretaget Sanford C Bernstein.
– Den kinesiska bilindustrin har varit medveten om att man inte skulle kunna komma i kapp Japan, USA och Västeuropa när det gäller förbränningsmotorer, därför har man satsat på eldrift, förklarar Mattias Bergman utvecklingen.
"Priser kommer pressas"
Volvos ägare Geely och BYD är några av bäst säljande koncernerna på den kinesiska marknaden, som samtidigt upplever ett regelrätt priskrig. Amerikanska Teslas upprepade beslut att sänka priserna har gjort att deras modeller i vissa fall är 50 procent billigare än i Nordamerika och Europa, vilket pressat såväl inhemska som utländska konkurrenter att följa efter.
En given fråga är med andra ord om något sådant kan vara på väg att ske även på den svenska marknaden?
Mattias Bergman konstaterar att generellt sett brukar ökad konkurrens innebära pressade priser men att konkurrensen även syns i form av nya affärsmodeller och produktinnehåll. Gunnar Dackevall säger:
– Det kommer att bli tuffare på marknaden, en hälsosam konkurrens och det kommer att pressas priser. Vi har ännu inte sett början på prisrallyt men elbilar kommer att bli billigare att tillverka och inte minst kineserna kommer att ha goda möjligheter att trycka in sina produkter på marknaden.
Han säger dock detta med en brasklapp, allt för stor framgång för Kina skulle kunna mötas med krav från europeiska biltillverkare om handelstullar och Gunnar Dackevall drar en historisk jämförelse:
– På 80-talet med den japanska anstormningen så ropade dåvarande Volvochefen P G Gyllenhammar på biltullar, det är inte otänkbart att det kan ske. Sedan har vi sett i egna marknadsundersökningar att det finns fortfarande skepsis att köpa kinesiskt, det har inte förändrats speciellt mycket.