Allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar ökar inte i samma takt.
Enligt M Sveriges (tidigare Motormännen) bedömning skulle det behövas 25 000 publika laddstolpar för att täcka behovet för de runt 250 000 laddbara bilar som finns i dag.
– Sverige har höga mål i klimatsammanhang och i omställningen men vi får inte till det med laddstolparna. Det är riktigt illa, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige.
Enligt organisationen är de publika laddstolparna för få i två tredjedelar av Sveriges län. Sammanställningen baseras på statistik från elkraftbranschens intresseorganisation Power circle.
Dessutom har län som tidigare legat på en tillräcklig nivå halkat efter. Detta gäller Blekinge, Norrbotten, Västerbotten och Östergötland.
Bland de sämsta i EU
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts med det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 eller max tio bilar per publik laddstolpe. Sverige är ett av fyra länder inom EU som inte når dit.
Störst är bristen i Stockholms- och Uppsala län. I Stockholms län behöver det enligt sammanställningen byggas fler än 8 000 nya laddstolpar för att täcka dagens behov. Förra året behövdes 4 000 nya laddstolpar, och bara 800 sattes upp.
– Det här handlar också om att vi ska få till ett ändrat beteende. Vi ska ju gå från att kunna tanka bilen på bara några minuter till att ladda bilen under längre tid. Då är det inte rimligt att vi ska både leta stolpe och eventuellt stå i kö, säger Caroline Drabe.
Dyrt gräva
Från Stockholms stad jobbar man brett för att öka antalet laddstolpar, alltifrån att fylla de publika garagen med el, gå igenom alla innerstans gator ihop med nätägaren Ellevio och laddoperatörerna för att se var det går att sätta upp stolpar längs med gatorna.
– Utmaningen är att få fram kapacitet, och det är dyrt att gräva, säger Nils Blom, projektledare på stadens trafikkontor.
Målet till att börja med är att ha 4 000 publika laddplatser till och med utgången av 2022.
– Det är absolut min förhoppning att vi når, säger Blom.
Stor påverkan på omställningen
Bristen kan få stor påverkan på omställningen från fossila drivmedel, enligt M Sverige.
– Man riskerar att de som äger en laddhybrid kör den på bensin i stället, säger Caroline Drabe och fortsätter:
– Om du ska resa längre sträckor med bilen behöver du veta att du kan ladda på vägen. Modet att köpa en laddbar bil minskar om du inte känner dig trygg med att du kan ladda. Laddstolpen måste finnas innan jag köper elbilen.
År | Antal nya laddbilar* | Antal nya laddpunkter** |
2015 | 10 467 | 962 |
2016 | 15 776 | 801 |
2017 | 22 989 | 1 972 |
2018 | 27 266 | 1 980 |
2019 | 39 889 | 2 718 |
2020 | 50 193 | 2 203 |
2021 | 39 931 | 1 857 |
* Elbilar samt elhybrider, personbil
** En laddpunkt innebär ett uttag. En laddstolpe kan ha flera laddpunkter.
Källa: Bil Sweden (nyregistrerade laddbilar), Power Circle (antalet nya laddpunkter).