– Tanken så småningom är att man ska kunna mäta hur mycket ström varje enskilt fordon förbrukar och ta betalt utifrån det, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen.
Sveriges första permanenta elväg – alltså en körbana där fordon kan laddas under färd – är planerad på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Den väntas öppna för trafik 2026.
Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen tagit fram förslag på hur ett system för att ta ut avgifter för att köra på statliga elvägar kan se ut. Myndigheten har även tittat på hur ett tekniskt system, datahantering och ansvarsfördelning bör utformas.
Unik fordonsidentitet
Enligt förslaget ska fordonsägare kunna ansöka om tillstånd digitalt för att kunna använda elvägarna. Trafikverket föreslås få ansvar för kontrollen av vilka fordon som använder vägen via en unik fordonsidentitet. Kontrollen kan göras via utrustning i antingen fordonet eller elvägsanläggningen.
Information om identitet, tid och vilken mängd el som har tagits ut är sedan tänkt att skickas till Transportstyrelsen som underlag för betalning.
Till att börja med föreslår Transportstyrelsen dock ett förenklat avgiftssystem – en abonnemangslösning med fast månadskostnad.
– Det baseras inte på förbrukning inledningsvis, utan på en schablon. Hur länge är svårt att svara på. Det beror på den fortsatta utbyggnaden av elvägar och också på hur tekniken utvecklas, säger Jonny Geidne.
Inte skuldsatta
Enligt den tidigare elvägsutredningens förslag, som inte Transportstyrelsen ligger bakom, ska det även tillkomma en underhållsavgift.
Fordon med körförbud och fordonsägare med skulder för elvägsavgifter ska inte få tillstånd, enligt Transportstyrelsen.
Exakt vilken teknisk lösning det blir är inte klart. Elen kan överföras via ledning i luften eller i marken, och kommer sannolikt inledningsvis vara avsedd för lastbilar.
– Det jag kan säga i sammanhanget är att det har pågått tester på olika håll i världen och alla tekniker fungerar, säger Jonny Geidne.