Sveriges första permanenta elvĂ€g, pĂ„ E20 mellan Hallsberg och Ărebro, planeras vara klar redan 2025.
ââOm det hĂ€r faller vĂ€l ut kan vi se elvĂ€gar pĂ„ fler strĂ€ckor de kommande Ă„ren, sĂ€ger utredaren Elisabet Falemo, som pĂ„ tisdagen överlĂ€mnade ett förslag pĂ„ hur ett framtida regelverk för elvĂ€gar kan se ut.
Trafikverket planerar för ytterligare 3 000 kilometer vĂ€g som kan bli aktuell för en framtida utbyggnad. Ănnu Ă€r det oklart vilken vĂ€g den teknologiska utvecklingen tar och vilken lösning som blir standard internationellt. NĂ„got Trafikverket konstaterade i en rapport i februari, och förordade satsningar pĂ„ framförallt laddstationer framför elvĂ€gar de kommande tio Ă„ren.
Först i vÀrlden
Men det finns starka regionala intressen för elvÀgar frÄn sÄvÀl transportköpare, Äkerier och andra aktörer, framhÄller en optimistisk Tomas Eneroth.
ââDet hĂ€r kommer Ă€ndĂ„ att rulla ut ganska snabbt.
ââMed den första permanenta elvĂ€gen i vĂ€rlden, för det kommer den att bli i sĂ„ fall, sĂ„ ligger Sverige i framkant.
Transportsektorn stÄr för cirka en tredjedel av Sveriges utslÀpp av vÀxthusgaser. Redan om tio Är ska transportutslÀppen minska med 70 procent enligt de nationella mÄlen.
ââVi Ă€r det land i EU med störst andel laddbara fordon. Nu gĂ„r vi vidare och elektrifierar de stora transporterna, dĂ€r de större utslĂ€ppen sker, sĂ€ger infrastrukturministern.
ââDet handlar om att bĂ„de reducera utslĂ€ppen till 2030 men ocksĂ„ se till att vi Ă€r helt utslĂ€ppsfria till 2045.
"Polsk kolkraft"
Moderaterna kritiserar regeringen för att inte ha sÀkrat den fossilfria elproduktionen i Sverige.
ââDet finns mĂ„nga aktörer som viftar med varningsflagg att vi inte har den el vi behöver för att stĂ€lla om transportsektorn och satsa pĂ„ nya industrier, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
OmstÀllningen till elektrifierade transporter Àr viktig för Sverige, framhÄller hon.
ââMen den kan inte ske om vi ska driva det med importerad polsk kolkraft. Det Ă€r dĂ€r vi riskerar att hamna om regeringen inte hanterar kĂ€rnkraftsfrĂ„gan.