Sverige pÄ vÀg att bli först med elvÀgar

Sverige Ă€r pĂ„ god vĂ€g att fĂ„ en av vĂ€rldens första permanenta elvĂ€gar för lastbilstransporter. Nu finns ocksĂ„ ett förslag hur utbyggnaden och driften av 3 000 kilometer elvĂ€g ska finansieras. –Det handlar om vĂ„r överlevnad, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Flera pilotprojekt av elvÀgar har redan testats i Sverige. HÀr en tvÄ kilometer lÄng elvÀg mellan Arlanda och Rosersbergs logistikomrÄde. Arkivbild.

Flera pilotprojekt av elvÀgar har redan testats i Sverige. HÀr en tvÄ kilometer lÄng elvÀg mellan Arlanda och Rosersbergs logistikomrÄde. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Transport2021-09-01 17:30

Sveriges första permanenta elvĂ€g, pĂ„ E20 mellan Hallsberg och Örebro, planeras vara klar redan 2025.

– Om det hĂ€r faller vĂ€l ut kan vi se elvĂ€gar pĂ„ fler strĂ€ckor de kommande Ă„ren, sĂ€ger utredaren Elisabet Falemo, som pĂ„ tisdagen överlĂ€mnade ett förslag pĂ„ hur ett framtida regelverk för elvĂ€gar kan se ut.

Trafikverket planerar för ytterligare 3 000 kilometer vĂ€g som kan bli aktuell för en framtida utbyggnad. Ännu Ă€r det oklart vilken vĂ€g den teknologiska utvecklingen tar och vilken lösning som blir standard internationellt. NĂ„got Trafikverket konstaterade i en rapport i februari, och förordade satsningar pĂ„ framförallt laddstationer framför elvĂ€gar de kommande tio Ă„ren.

Först i vÀrlden

Men det finns starka regionala intressen för elvÀgar frÄn sÄvÀl transportköpare, Äkerier och andra aktörer, framhÄller en optimistisk Tomas Eneroth.

– Det hĂ€r kommer Ă€ndĂ„ att rulla ut ganska snabbt.

– Med den första permanenta elvĂ€gen i vĂ€rlden, för det kommer den att bli i sĂ„ fall, sĂ„ ligger Sverige i framkant.

Transportsektorn stÄr för cirka en tredjedel av Sveriges utslÀpp av vÀxthusgaser. Redan om tio Är ska transportutslÀppen minska med 70 procent enligt de nationella mÄlen.

– Vi Ă€r det land i EU med störst andel laddbara fordon. Nu gĂ„r vi vidare och elektrifierar de stora transporterna, dĂ€r de större utslĂ€ppen sker, sĂ€ger infrastrukturministern.

– Det handlar om att bĂ„de reducera utslĂ€ppen till 2030 men ocksĂ„ se till att vi Ă€r helt utslĂ€ppsfria till 2045.

"Polsk kolkraft"

Moderaterna kritiserar regeringen för att inte ha sÀkrat den fossilfria elproduktionen i Sverige.

– Det finns mĂ„nga aktörer som viftar med varningsflagg att vi inte har den el vi behöver för att stĂ€lla om transportsektorn och satsa pĂ„ nya industrier, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

OmstÀllningen till elektrifierade transporter Àr viktig för Sverige, framhÄller hon.

– Men den kan inte ske om vi ska driva det med importerad polsk kolkraft. Det Ă€r dĂ€r vi riskerar att hamna om regeringen inte hanterar kĂ€rnkraftsfrĂ„gan.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth tog emot elvÀgsutredningen pÄ tisdagen. Arkivbild.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth tog emot elvÀgsutredningen pÄ tisdagen. Arkivbild.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!