Det som hänt i Suezkanalen är ett rent mardrömsscenario, konstaterar Jacob Minnhagen, affärsutvecklare vid Göteborgs hamn.
– Det här är absolut värsta tidpunkten, säger han.
Världshandeln har redan tidigare störts av containerbrist på grund av pandemin, som har lett till att det inte har funnits tillräckligt med containrar på rätt ställe att lasta godset i. Nu blir det ännu värre.
– Det är som om ett tåg skulle lägga sig över alla spåren på Stockholms central. Det stoppar upp allt.
Fartyg och containrar kommer i ännu större utsträckning att befinna sig på fel plats, på fel sida av kanalen, precis som det blir då en tågincident blockerar den svenska "getingmidjan" på spåren i Stockholm.
"Inställda avgångar"
Ali Mohtarami, trade manager på speditören DB Schenker, berättar att det sannolikt kommer att bli "inställda avgångar", eller "blank sailings" som det i sjötrafiksammanhang kallas, till följd av olyckan.
– Det är för att få balans igen, säger han.
Containerbristen kommer att bli mycket värre nu, tror han, och Jacob Minnhagen är inne på samma linje.
– Vi har redan haft brist på komponenter och insatsvaror, och det blir värre nu. Det här blir ett stort problem.
Ali Mohtarami säger att det på fredagseftermiddagen låg omkring 250 fartyg i kö för åka igenom kanalen.
– Alla jobbar hårt för att lösa det här, man kan åka runt Afrika. Men det tar mellan sju och tio dagar extra.
Enligt honom påverkar stoppet hela världshandeln, mellan 10 och 15 procent av all handel passerar Suezkanalen. Just nu har han det hett om öronen, för alla kunder är förstås väldigt oroliga.
– Vi försöker hålla nära kontakt, och titta på olika lösningar. Det kan till exempel finnas möjlighet till tågtransporter från Asien, säger Ali Mohtarami.
Jacob Minnhagen säger att osäkerheten och förtvivlan är allra värst just nu, när ingen vet hur lång tid stoppet tar att lösa. Om det visar sig att kanalen kommer att vara blockerad i veckor framåt är det inte mycket att göra annat än att ta omvägen runt Afrika, men nu både hoppas och väntar alla på en lösning snabbare än så.
Påverkar länge
Fast även om fartyget går loss snart så kommer förseningarna att fortsätta ett bra tag, förklarar Jacob Minnhagen.
– Det här kommer att få stor påverkan länge, säger han.
Han har räknat på hur olyckan påverkar Sverige, och även Göteborgs hamn. Varje vecka passerar ungefär 15 000 tjugofotscontainrar Suezkanalen på väg till eller från Sverige, varav ungefär 9 500 har Göteborgs hamn som destination eller avgångshamn.
Fartygen på väg hit är lastade med sådant som vi köper – elektronik, kläder, skor, verktyg och allt annat som produceras i Asien. Båtarna som lämnar Sverige innehåller våra exportprodukter, som stål, sågade trävaror, kartong och förpackningar.
Totalt sett under helt ett år rör det som om 1,6 miljon containrar på väg till eller från Sverige som passerar kanalen.
– Det är ungefär lika många på väg hit som på väg härifrån. Sverige är unikt på det sättet, vi har en stor handel, säger Jacob Minnhagen.