Bilproduktionen stannade av i våras och både i Sverige och i Europa blev nedgången på marknaden stor. Avslutningsvis i december föll nyregistreringarna med 28,7 procent till 34 300 bilar, jämfört med samma månad 2019.
Utvecklingen för laddbara bilar var dock rekordstark. Under 2020 landade nyregistreringarna av elbilar och laddhybrider på 93 938. Av nyregistreringarna utgjorde laddbara bilar en andel på 32,2 procent, att jämföra med drygt elva procent 2019.
Politiska styrmedel avgör
En ökning av andelen laddbara bilar på vägarna anses nödvändig, enligt Bil Sweden, för att Sverige ska kunna nå sina högt ställda klimatmål.
– Vår tidigare prognos var att andelen laddbara bilar 2020 skulle bli 40 procent, men vi drog tillbaka den på grund av osäkerheten med styrmedlen, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.
Slopad tillfällig nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar infördes redan den 1 januari. Flera andra förändringar i styrmedlen är planerade under året, vilka Bil Sweden vill stävja.
Bilförsäljning minskade
Ett exempel är att bonusen planeras att höjas i april med 10 000 kronor för den som köper en elbil, men sänks med 10 000 för hybridbilar.
– De flesta i Sverige som köper laddbara bilar köper hybridbilar, innan laddinfrastrukturen är tillräckligt utbyggd. Vi delar vad regeringen och samarbetspartierna vill åstadkomma, men inte tajmingen, säger Mattias Bergman.
Under hela fjolåret nyregistrerades 291 664 personbilar totalt, vilket var en minskning med 18,1 procent jämfört med året före.
Lastbilsregistreringarna rasade med 40,3 procent 2020, men här spås en uppgång under 2021.