Olyckorna med flygplanstypen Boeing 737 Max inträffade i oktober 2018 och i mars 2019. Ett plan tillhörande flygbolaget Lion Air störtade i Indonesien och ett plan från Ethiopian Airlines kraschade i Etiopien. Totalt omkom 346 människor.
Båda olyckorna inträffade sedan piloterna fått problem med ett digitalt nödsystem i planen, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).
"Vinst före uppriktighet
Flygplanstypen fick sedan flygförbud världen över och har först nyligen fått börja flyga igen. Det har kostat Boeing enorma summor även i avbeställningar och ersättningar.
Åklagare har brännmärkt Boeing för "halvsanningar" samt för att försöka dölja sanningen om de tekniska bristerna, och sagt att företaget satt "vinst före uppriktighet".
Redan efter kraschen med Lion Air-planet fick luftfartsmyndigheten FAA reda på uppgifter om MCAS som Boeing dolt för myndigheten, uppger departementet.
Skadestånd till anhöriga
Dessutom ska två av flygbolagets piloter ha "fortsatt att vilseleda" myndigheterna om förändringar i MCAS-systemet. Detta ledde till att systemet var otillräckligt beskrivet i manualer och i utbildningsmaterial för piloter.
I den nya uppgörelsen ingår därför nära 244 miljoner dollar i böter. Att summorna är så pass höga beror bland annat på Boeings ovilja att samarbeta i början av utredningen.
Nära 1,8 miljarder dollar ska gå till ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela skadestånd till dödsoffrens anhöriga och pengar för deras juridiska kostnader.