Hela kryssningsbranschen har gått på sparlåga sedan coronakrisens början i våras. För Eckerö Linjen, som trafikerar sträckan mellan Grisslehamn och Eckerö på Åland, tog trafiken tvärstopp i mars. Sedan början av sommaren går trafiken som normalt, men de många nöjesresenärerna under högsäsongen har uteblivit.
– Vi hoppas absolut att det här ska innebära fler resande än vi annars skulle ha haft, säger Björn Blomqvist.
Hittills har Finland haft mycket stränga regler och de senaste två veckorna har man inte tillåtit resenärer från länder med fler än 8 nya rapporterade coronafall per 100 000 invånare. Den gränsen höjs nu till 25 nya fall – vilket gör att svenska resenärer tillåts resa in.
Låg smittspridning krävs
– Men det gäller också att komma ihåg att inget av det här är speciellt permanent, det förutsätter att smittspridningen fortsätter gå nedåt och att regelverket förblir detsamma, säger han.
För Tallink Siljas del har de finländska restriktionerna inneburit att kryssningsfartygen enbart kört gods och arbetare i stället för nöjesresenärer. Linjen mellan Stockholm och Helsingfors har varit helt otrafikerad.
– Vi har väntat på det här beskedet sedan vi fick stänga ner i mars, så det är oerhört glädjande så klart, sade Erika Janson, kommunikationschef på Tallink Silja, till TT i torsdags kväll.
Vill ha tydliga riktlinjer
Men det är fortfarande mycket som ska på plats innan färjetrafiken kan gå som vanligt, enligt Erika Janson. Inte minst förtydligande från svenska myndigheter om vad som krävs för att undvika smittspridning ombord – och att resenärerna vill åka.
– Vi är så redo vi kan vara och kör i gång så fort som möjligt, men det är klart att det inte bara gäller regler. Det måste vara lönsamt att bedriva trafiken också.