Restriktioner lättas, gränser öppnas och flygbolag ökar kapaciteten. I världens luftrum har trafiken återupptagits så smått efter det att flygindustrin kastats in i krisen.
Statistik från Flightradar24 visar en uppgång i trafiken sedan andra halvan av april, då den var som lägst. Då ägde omkring 28 000 kommersiella flygningar rum i världen varje dag. Nu är man uppe i drygt 63 000 flighter dagligen, som i sin tur kan jämföras med att det i början av året gjordes över 110 000 kommersiella flygningar per dag.
Men bolagen kan under några år framöver bara drömma om samma siffror som före pandemin.
Branschorganisationen ACI Europe räknar efter en oväntat låg aktivitet i juni med att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken är tillbaka på 2019 års nivåer.
– Det pågår fortfarande en omfattande global och regional smittspridning. För flygbolagen som planerar att återuppta trafiken blir det oerhört svårt när stater inför lättnader och sedan plötsligt beslutar om nya restriktioner beroende på hur smittspridningen utvecklas, säger Jean-Marie Skoglund.
– Det gör det svårt att planera och skapa sig en uppfattning av marknaden. Flygbolagen befinner sig i ett väldigt osäkert läge, fortsätter han.
"Drastisk ökning"
I vissa länder har ökningen av flygtrafik skett "ganska drastiskt", enligt analytikern. I exempelvis Spanien går det fort fram, till följd av att såväl lågkostnads- som charterflygbolagen verkar ha kommit i gång förvånansvärt snabbt.
I Europa är flygtrafiken i slutet av juli på cirka 40 procent av hur det såg ut i juli 2019, enligt Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair. Mycket av ökningen drivs av att det har öppnats för resor mellan länder i Europa och att juli är högsäsong. Men blossar en ökad smittspridning upp igen leder det till ett snabbt fall i efterfrågan och att flygbolagen måste minska kapaciteten.
– Det har vi redan sett i Asien, säger han och fortsätter:
– En stor utmaning är att kunderna bokar flygningarna kort tid före den planerade avresan, vilket gör det svårt för flygbolagen att beräkna kapacitet, säger Hans Jørgen Elnæs.
Överleva vintern
Men flygets utmaningar slutar inte där. En av prövningarna för branschen kommer tillsammans med vintersäsongen, från november till mars.
– Det är den svagaste perioden för flygbolagen och intäkterna är låga. Normalt överlever flygbolagen vintern genom goda intäkter från sommarsäsongen, men det kommer inte att hända i år. Därför kan det bli ett antal konkurser i vinter, tror jag, särskilt i Nordamerika, Asien och Europa.
Denna utveckling kommer att öppna för nya förvärv, nya samarbetsformer och sammanslagningar av flygbolag.
– Den långsiktiga tillväxten av flygtrafik på global basis har inte förändrats – ännu. Det gör att man kan hamna i en god position genom att nu köpa flygbolag för framtida tillväxt.
Samtidigt är det viktigt att passagerarvolymerna växer och att bolagen kan få en balans mellan intäkter och kostnader.
– Om detta inte händer tror jag att det kommer att bli ett behov av mer kapital för flygbolagen. Det är inte möjligt för flygbolagen att bara fortsätta att låna för att överleva, det är inte hållbart över tid.
"Sätta fingret på nytänkande"
Men det kan samtidigt finnas flera sidor av krisen, enligt Jean-Marie Skoglund. Många bolag blöder stora summor pengar varje vecka – vilket tvingar fram lösningar på de finansiella problemen. Det innebär bland annat att bolag gör sig av med äldre flygplansmodeller tidigare än planerat.
– Det gör att branschen får en modernare, grönare, flygplansflotta. Moderniseringen av flygplansflottan är en oerhört viktig åtgärd för att kunna få ned utsläppen, säger Jean-Marie Skoglund.
– Det man kan hoppas på är att krisen sätt fingret på ett nytänkande inom flyget när det gäller teknik och miljö – en fortsatt teknikutveckling där vi måste, en gång för alla, ta tag i baksidorna av flygtrafiken.