Ett halvår in i pandemin har flygtrafiken så smått kommit i gång. Men många bolag lider fortfarande: så sent som på tisdagen rapporterade SAS om en ny miljardförlust efter bolagets senaste kvartal.
Men alla gråter inte i krisen.
När SAS minskade på inrikesresorna och BRA – som flög mycket från Bromma i Stockholm – klev in i en rekonstruktion, öppnades möjligheterna för att rita om spelplanen.
Air Leap, ett svenskt flygbolag som varit verksamt i knappt två år, såg sin chans.
– När pandemin slog till hade vi möjligheten att expandera. SAS stängde ned större delen av sina linjer och BRA lade sig i sidoläge. Vi var kvar och vi tog chansen, säger vd:n Jon Melkersson, som själv har en tidigare karriär som pilot.
I slutet av maj etablerade sig bolaget på Bromma, med linjen till Visby. Under sommaren har fler linjer lanserats och i slutet av augusti har bolaget sex destinationer i landet, samt sedan tidigare ytterligare tre i Finland och Norge.
Från mitten av juni till sista juli har antalet passagerare i Sverige hos bolaget ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året.
"Anpassad flotta"
Hur kommer det sig då att Air Leap, så här långt, har lyckats undvika ett finansiellt haveri, till skillnad från många andra aktörer?
Svaret finns, enligt vd:n, i kombinationen av den låga efterfrågan på resor tillsammans med få och små flygplanstyper. Bolaget har en liten flotta med fem flygplan som har två olika storlekar: antingen 72 platser eller 33. Det gör att de kan anpassa vilken maskin de flyger utefter antalet passagerare som bokat, och flyger därför som oftast med väldigt få tomma stolar.
– Vi hade tur. Vår flotta var perfekt anpassad för en pandemi, eftersom linjerna krympte. Och det är flyglinjer som i normala fall kräver större flygplan. Vi kan därför leva med den här situationen som vi har i dag.
Nu mot sommarens slut har efterfrågan på inrikesresor fortsatt att öka försiktigt. Samtidigt berättar vd:n att det “skulle vara till en fördel” om rekommendationerna att fortsätta jobba hemifrån lättades: en stor del av passagerarna är nämligen affärsresande.
Förändrad konkurrens
Oavsett om så blir fallet eller inte planerar bolaget att expandera ännu mer.
– Vi fortsätter se oss omkring om det finns ytterligare linjer som vi kan starta upp från Bromma. Finns det en efterfrågan kommer vi att tillfredsställa den, säger Jon Melkersson.
Hur dramat om inrikesflyget kommer att utvecklas återstår att se. SAS meddelade i samband med sitt rapportsläpp att inrikesresorna återhämtat sig snabbare än andra resor, och nu står för större delen av bolagets intäkter.
BRA, som är så gott som i mål med sin rekonstruktion som pågått sedan april, planerar att börja flyga igen under hösten, enligt bolaget. Dock kommer det ha ett helt nytt läge att förhålla sig till när de startar upp igen, enligt kommersiella chefen Ulrika Matsgård.
– Det innebär såväl förändrade kundbeteenden och efterfrågan liksom förändrad konkurrentsituation. Det är och kommer att vara ett svårbedömt läge, säger hon.
Flygbolaget förväntar sig en mindre marknad till en början och anpassar verksamheten efter det, och tror att deras flygningar till och från Bromma fortsättningsvis kommer att uppskattas av kunderna, enligt Ulrika Matsgård.