Parkerade flygplan. Krisande passagerarsiffror. Räddningspaket. Inställda beställningar av nya maskiner. Svängarna har minst sagt varit tvära för flygindustrin sedan vårens början.
Dramat som utspelar sig i branschen väntas återspeglas i flygplanstillverkarnas Airbus och Boeings kvartalsrapporter som landar i veckan.
De båda tillverkarna kommer att leverera mycket svaga rapporter, enligt Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair.
– Båda flygplanstillverkarna påverkas av situationen med covid-19 genom att flyg- och leasingföretag avbryter, skjuter upp och förhandlar om nya villkor för befintliga och nya order på flygplan, säger han.
Boeing måste även kompensera sina kunder för de olycksdrabbade flygplanen, också känt som Boeing-Max, som fortfarande står på marken.
– Bolaget har levererat ett minimalt antal nya flygplan på grund av att flygplansmodellen fortfarande står på marken. Airbus är i en bättre situation med sin A320-serie som levereras kontinuerligt till kunder, inklusive SAS, fortsätter Elnæs.
Robusta kapitalreserver avgörande
Analytiker räknar i snitt att Boeings omsättning för det andra kvartalet landar på 13,2 miljarder dollar, motsvarande 116 miljarder kronor. Det är ett tapp med 16 procent jämfört med samma kvartal förra året, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv. Samtidigt beräknas en nettoförlust på 1,6 miljarder dollar.
För Airbus räknas i snitt omsättningen hamna på 8,5 miljarder euro, motsvarande 87 miljarder kronor. Det är en nedgång med 54 procent, jämfört med samma kvartal förra året, också enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv. Nettoförlusten beräknas bli 627 miljoner euro.
– Likviditet och robusta kapitalreserverär helt avgörande för att de stora luftfartygstillverkarna ska komma igenom dessa tuffa tider, där orderläget och framtida flygplanbokningar är osäkra, säger Hans Jørgen Elnæs.
"Viktiga koncerner"
Boeing, Airbus samt tillverkaren Embraer är samtidigt till stor del involverade i tillverkningen av flygplan och annan utrustning för militär användning, vilket inte påverkas väsentligt av pandemin.
– Både Airbus och Boeing är viktiga koncerner för både Frankrike och USA. Jag tror inte att myndigheterna kommer att låta någon av dem gå i konkurs. Den största utmaningen kan dock vara att underleverantörer som tillverkar komponenter med mera kan gå i konkurs, och därmed skapa problem för produktion av civila passagerarflygplan.
Men för de största och dyraste passagerarplanen tror Elnæs att framtiden är osäker. I dagsläget är den sista Airbus A380 i produktion och Boeing 747-produktionen kommer också att läggas ned.
– Det finns ett behov av mer fokus på miljövänliga flygplan som kan använda alternativa bränslekällor, SAF – hållbart flygbränsle, och hybridlösningar.
Boeing redovisar sin kvartalsrapport på onsdag och Airbus på torsdag.