Kritik mot Brommanedläggning: "Oseriöst"

Regeringens besked att de vill avveckla Bromma flygplats får kritik för att ha skett utan dialog och innan Arlanda har tillräcklig kapacitet.
–Det har varit bakom stängda dörrar, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagarna.

Branschorganisationen Transportföretagen kritiserar regeringen för att inte ha fört dialog före beskedet om att de vill stänga Bromma flygplats.

Branschorganisationen Transportföretagen kritiserar regeringen för att inte ha fört dialog före beskedet om att de vill stänga Bromma flygplats.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Transporter2021-04-21 15:53

Beskedet att regeringen vill stänga Bromma flygplats kom på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) under onsdagen.

Fredrik Kämpfe på Transportföretagarna menar att regeringen inte har fört dialog och dessutom använt underlag inhämtat mitt "under brinnande pandemi". Ett av regeringens argument för att stänga Bromma flygplats grundade sig i Swedavias rapport, som visar att flygplatsens drift inte är affärsmässigt motiverad.

– Rapporten från Swedavia togs fram under brinnande pandemi och då är det klart att man inte får något positivt besked. Ett privat alternativ har dykt upp som vill driva flygplatsen och menar att de kan göra det med vinst. Såvitt vi vet har man inte ens lyssnat på det, säger Fredrik Kämpfe.

Oseriöst agerande

– Det är klart att vi är bekymrade över den här politiken som bedrivs just nu. Det är ett ganska oseriöst agerande från regeringen som inte visat några tendenser till att se flyget som en del av Sveriges transportstruktur, fortsätter han.

Regeringen vill att trafiken på Bromma flygplats ska flyttas över till Arlanda.

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, tycker att det är viktigt att saker görs i rätt ordning när det gäller flygplatsprojekten i Stockholm. Han tycker att Bromma flygplats ska slå igen på sikt, men inte ännu.

– Innan Bromma stängs måste Arlanda byggas ut. Annars görs saker i fel ordning.

Det behövs en till start- och landningsbana på Arlanda, anser han. Även om flyget för närvarande bara är en bråkdel av vad det har varit så kan vi inte planera infrastrukturen utifrån ett krisläge, säger han.

– Det är oundvikligt med fler banor. Flyget är i en omställning nu, om ett par decennier kommer det att vara klimatneutralt.

WWF-rapport visar att det går

Världsnaturfonden (WWF) har tagit fram en egen luftfartsrapport som visar att all trafik från Bromma kan flyttas till Arlanda utan att flygplatsen måste byggas ut. Enligt rapporten kunde Arlanda år 2000 hantera 276 000 starter och landningar på två banor, medan man år 2019 kunde hantera 233 000 starter och landningar på tre banor.

– Vi har visat att inte ens under "peaktimmarna" kommer det här att vara ett problem. Vi tittade tre år tillbaka i tiden och kunde se att man aldrig överskridit kapacitetsgränserna, säger Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik hos WWF.

Bromma ligger nära centrala Stockholm, men Arlanda kan räcka till om bara kommunikationerna mellan Arlanda och Stockholm förbättras, tycker Carl Bergkvist på Stockholms Handelskammare.

– Arlandabanan behöver köpas ut, det är för dyrt att åka nu. Då behövs körfält enbart för bussarna. Vi har mätt, och det skulle minska restiden med en halvtimme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!