Nya förslaget slår hårt mot tåg- och bussbranschen

Regeringens nya förslag för fjärrtrafiken slår hårt mot en redan drabbad bransch. Transportföretagen har sökt bidrag för avställda bussar, men inte fått svar.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten säger att längre linjetrafik och beställningsbussar hade svårt att klara sig innan, och att läget nu förvärras.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten säger att längre linjetrafik och beställningsbussar hade svårt att klara sig innan, och att läget nu förvärras.

Foto: Hasse Holmberg

Transporter2021-02-09 14:13

– Jag förstår ingenting av de här restriktionerna om jag ska vara ärlig. Vi har försökt anpassa oss efter den här nya verkligheten i över ett år nu och i princip ställt in det mesta av verksamheten, säger Johan Ekman, vd på Ekman Buss.

Ekman liknar regeringens förslag på åtgärder för långväga resor vid ett totalt näringsförbud för branschen.

– Det här är en katastrof för oss om människor inte vill eller törs resa tillsammans längre. Hur kommer det sig att lokaltrafiken, med många fler människor på liten yta som inte känner varandra, inte omfattas på samma sett? Och flyget?

Den nya förslaget som regeringen presenterat handlar om att halvera antalet passagerare ombord på fjärrtrafiken. Det föreslås gälla redan från och med söndag, och till och med 31 maj. Den längre linjetrafiken för bussar har redan många bussar stående, och det finns inget krisstöd i sikte.

– Vi ser inte att situationen kommer att bli bättre. Vi hoppas att få besked snart om vi kan få stöd, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

Begränsningen gäller för resor längre än 15 mil och de nya reglerna för resor kan göras med befogenheterna som regeringen fått i pandemilagen.

Sportlovsresorna hos SJ

På regeringens presskonferens motiverar socialminister Lena Hallengren (S) förslaget med risken för en tredje pandemivåg och spridning av nya virusmutationer. Särskilt sportlovet ses som en risk på grund av det ökade resandet. Dock gäller inte förslaget redan bokade resor, och vissa sträckor kan redan vara uppbokade.

– Vi ser över situationen på resor som kan vara fullbokade redan, till exempel från Stockholm till Jämtlandsfjällen. Vi ser på alternativ om vi kan lägga till fler vagnar, men vi kan inte ge något besked om det ännu, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

SJ har redan innan det nya förslaget haft begränsningar på antalet bokade platser. Tidigare bokade SJ upp vagnarna till 65 procent, och nu får bolaget sänka det till 50 procent. På grund av begränsningar i SJ:s bokningssystem kommer de fortsatt att automatisk fylla en vagn i taget.

– Vårt bokningssystem är inte byggt för en pandemisituation. Eftersom vi såg att det var lämpligt har vi försökt att manuellt sprida ut passagerarna, säger Tobbe Lundell.

Enligt Tobbe Lundell har SJ gjort ”mindre justeringar” i systemet men inte haft möjlighet att göra några större förändringar i bokningssystemet eftersom det skulle ta för lång tid.

Ekonomiskt bakslag

SJ släpper sin helårsrapport på torsdag, och det står redan klart att pandemin har påverkat företaget. Hur mycket kan Tobbe Lundell inte säga innan siffrorna släpps.

– Hela pandemin har påverkat oss väldigt starkt. Som det ser ut redan nu så kommer den nya begränsningen påverka vårt resultat för 2021.

Det kommer inte att ske några aktiva höjningar av biljettpriset enligt Tobbe Lundell, däremot kan det begränsade antalet platser få en inverkan på priset, eftersom SJ har en dynamisk prissättning, som bland annat regleras av tillgången på biljetter.

Rättad: I en tidigare version av texten hade två bussföretag och deras chefer förväxlats. TT har intervjuat vd:n på Ekman Buss, ingen annan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!