Siktet är att börja flyga med fler plan med Arlanda som bas så småningom.
– Det visar vår optimism inför framtiden, säger Ryanairs vd Eddie Wilson.
Runt 20 destinationer i Europa står på schemat, inklusive inrikesdestinationerna Göteborg och Malmö.
Beskedet kan ses som en ny inriktning från Ryanair som brukar hålla till på de mindre och billigare flygplatserna runt om i Europa.
Ryanair säger sig inte lämna Skavsta helt, utan tänker i nuläget använda båda flygplatserna. Härom året avvecklade flygbolaget sin bas på Skavsta, men har fortfarande trafik där.
Samtidigt meddelar statliga flygplatsbolaget Swedavia att Ryanair kommer att utöka programmet en aning på Landvetter samt återkomma till Malmö efter en pandemipaus. Jacob Pedersen, analytiker hos Sydbank som bevakar SAS, kommenterar i en analys att det här nu sätter press på SAS.
"Ryanair kan ta en stor andel fritidsresenärer. Ryanair-offensiven gör det nu ännu svårare för SAS att vända tillbaka till ett överskott", skriver han.
I analysen poängteras att Ryanair varit skickliga på att fylla sin flyg och att man tagit en andel nya resenärer som lockats av de låga priserna samtidigt som man också tagit andelar från andra bolag. "Detta kan också komma att påverka priset på andra rutter än de som Ryanair flyger på", skriver Pedersen.
På Stockholmsbörsen backar nu SAS-aktien en procent i linje med den generella utvecklingen.