SAS är för långsamma med återbetalningar

SAS tar för lång tid på sig att återbetala inställda resor, och dessutom vilseleder flygbolaget de som köpt sina biljetter via en resebyrå. Det menar Konsumentverket, som nu lämnar över ärendet till Konsumentombudsmannen.

SAS menar att alla som har rätt till återbetalning ska få det. Arkivbild.

SAS menar att alla som har rätt till återbetalning ska få det. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transporter2020-07-25 08:05

Myndigheten inledde en tillsyn av SAS i våras, och den har nu lämnats vidare till Konsumentombudsmannen (KO), rapporterar Sveriges radio.

KO har nu flera möjligheter – skulle SAS exempelvis frivilligt ändra sina rutiner, kan KO lägga ned ärendet. Flygbolaget försvarar sig med att återbetalningarna kommer.

– Alla som har rätt till återbetalning kommer att få sina pengar, men det kommer tyvärr för vissa fortfarande ta tid, säger SAS kommunikationschef Karin Nyman till Sveriges Radio.

Nöjer sig KO med den förklaringen avslutas ärendet. Men om inte, kan KO i enklare juridiska ärenden förelägga företaget, genom förbuds- eller informationsföreläggande.

– Då kan det handla om att man förbjuder företaget att göra något, eller kräver att de ändrar sin information, säger Christina Celsing, presstalesperson vid Konsumentverket.

KO kan även besluta att stämma SAS i Patent- och marknadsdomstolen. Domsstolen kan i sin tur besluta om bland annat böter eller viten, som träder i kraft om företaget upprepar felen.

Rättad: I en tidigare version förekom felaktigheter gällande vad KO kan göra. Rätt är att KO kan avsluta ärendet, förelägga eller stämma företaget i Patent- och marknadsdomstolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!