Trafiken genom Suezkanalen är fortsatt stoppad, uppger den myndighet som driver Suezkanalen på torsdagen.
– Tyvärr har vi inte fått någon officiell information ännu om att hon är loss, säger Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen, vars containerskepp kört fast och stoppat upp trafiken genom Suez-kanalen.
Ett par hundra containrar av fartygets last är på väg till Sverige, från Asien, innehållandes det mesta, allt ifrån konsumentvaror till olika komponenter till industrin. Högt på massvis av företags agenda är nu brist på insatsvaror, det är strul och förseningar i världshandeln.
Spär på problem
Redan innan båtarna lämnar Asien handlar det om flera veckors förseningar, enligt Fredrik Hermansson.
– Det här spär på en redan tuff situation, med tanke på världsläget. Det här ställer till det lite ytterligare, vilket är olyckligt.
Förseningarna påverkar också logistiken i hamnarna.
– Vi får hoppas att terminalerna är redo när fartygen kommer nu när de är försenade, säger Hermansson.
Om det dröjer mer än två dygn kan fraktfartyg tvingas börja köra runt hela den afrikanska kontinenten, rapporterar Reuters. Men enligt Hermansson finns också en parallell kanal som fartygen kan använda.
Enligt bolaget arbetar åtta bogserbåtar med att försöka få loss det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, som sedan i onsdags sitter fast på diagonalen över kanalen. Lågvatten försvårar arbetet ytterligare. Det grundstötta fartyget, med gods för miljardbelopp, förhindrar många fartyg från att passera genom den viktiga farleden i både norr- och södergående riktning.
Risk för allvarligt problem
Enligt kanalmyndigheten har i nuläget 13 andra fartyg dirigerats om och ligger nu för ankar och väntar på att kanalen ska gå att trafikera igen. Totalt beräknas hittills ett 20-tal tankfartyg och omkring 15 fraktfartyg ha påverkats av stoppet, skriver Reuters.
Danska Mærsk uppger att sju av deras fartyg påverkats, varav fyra sitter fast i kanalsystemet medan resten väntar på redden i avvaktan på att kunna ta sig in i kanalen.
Trafikstoppet riskerar att bli ett allvarligt problem för den globala transportlogistiken i ett redan pressat läge. Omkring 30 procent av världens containervolymer normalt använder den 19,3 mil långa genvägen till och från Medelhavet.