Var femte år gör Transportstyrelsen en större studie av svenskarnas förhållande till sjö- och båtliv. Cirka 6 000 har svarat på diverse frågor.
Nästan sex av tio svarar att de vill se obligatoriska förarintyg. För fem år sedan var den siffran knappt fem av tio. För enbart vattenskotrar är det ännu fler som vill se någon form av körkort, något som också regeringen är på väg att driva igenom.
En majoritet av svenskarna vill också se krav på flytväst på. Dessutom vill hela åtta av tio se ett obligatoriskt båtregister.
– Det tror jag har att göra med stölder, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.
Register och skatt
Motståndarna brukar anföra att ett båtregister öppnar för staten att införa en båtskatt. Men just den frågan eller kopplingen finns inte med i frågebatteriet.
Frihet och natur står överst på båtfolkets prioritetslista varför de beger sig ut på vattnet. Att så många ändå vill ha fler pekpinnar på sjön kan ses som aningen motsägelsefullt.
– Ja, det kan man tycka. Men det är många nya yngre människor som kommit till och som har en annan inställning, säger Lars-Göran Nyström.
Tvetydig pandemieffekt
Att pandemin fick fler svenskar att bege sig ut på sjön är ett ganska väletablerat faktum, något också svaren ger delvis stöd för. Fler har köpt båt, fler har hyrt och fler har utnyttjat sin egna båt än i tidigare undersökningar. Tre av tio vistades på en fritidsbåt förra sommaren, en betydligt högre andel än för fem år sedan då 23 procent svarade så.
Men det är inte alls bara en pandemieffekt. För samtidigt som 17 procent av svenskarna angav att de tillbringade mer tid på sjön som en coronaeffekt, var det lika många som avstod livet på vatten av samma skäl. Det talar för att det rent allmänt har blivit mer populärt att vistas på båt sedan 2015, då den förra undersökningen gjordes, och att det blir fortsatt välfyllda fjärdar även kommande sommar.
– Ja, det är mycket som talar för det, säger Lars-Göran Nyström.