Sverige halkar efter i flygets återhämtning

Coronakrisen kan kasta om spelplanen för de nordiska flygbolagen – samtidigt som flyget i Sverige tycks få en långsammare återhämtning än andra länder, enligt analytiker.

Flygbolaget BRA, som tidigare flugit mycket från flygplatsen genomgår sedan våren en rekonstruktion av flygbolaget. Arkivbild.

Flygbolaget BRA, som tidigare flugit mycket från flygplatsen genomgår sedan våren en rekonstruktion av flygbolaget. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Transporter2020-07-27 06:20

Det har varit tvära kast för flygbolagen SAS, Norwegian och BRA under våren, där coronapandemin vänt upp och ner på industrin. Globalt sett syns nu en början till uppgång, enligt flera analytiker och statistik från bland annat Flightradar24.

Men för den svenska marknaden kan återhämtningen ta längre tid än övriga Europa, enligt Jean-Marie Skoglund, analytiker på Transportstyrelsen.

– Det som är mest intressant just nu är att utvecklingen av flygtrafik går rätt fort fram. Men fortsatt hänger allting på hur smittspridningen fortskrider, säger han och fortsätter:

– När det gäller Sverige ser vi att återhämtning inte går lika snabbt som i övriga Europa. En förklaring till det kan vara att vi redan hösten 2017 kunde skönja en nedgång av flygtrafiken till följd av en ekonomisk avmattning och en ökad opinion kopplat till ”flygskam”, säger han.

Det leder i sin tur till att återhämtningen av flygtrafiken i Sverige blir långsammare i jämförelse med exempelvis våra grannländer.

Nya spelplaner

Men det är inte den enda omställningen som kan vara på väg.

I krisen fotspår kan spelplanen börja ritas om på både globala och regionala marknader. I Sverige har bolaget Air Leap etablerat sig på Bromma flygplats med ett antal destinationer som andra flygbolag tidigare bedrev verksamhet på.

Flygbolaget BRA, som tidigare flugit mycket från Bromma, genomgår sedan våren en rekonstruktion.

– När BRA är tillbaka återstår frågan om det finns en marknad för båda bolagen. Det kommer att bli en oerhört intressant utveckling av marknaden i Sverige, inte minst att se hur SAS återhämtar sig och hur Norwegian kommer att agera, säger Jean-Marie Skoglund.

"Slagit ut flygtrafiken"

Men flygbolagen är långt ifrån ensamma om att drabbas i krisen. Flygplatsbolagen skakas också om när flygtrafiken dalar. Norska flygplatsbolaget Avinor hade en minskning på knappt 60 procent och finska flygplatsbolaget Finnavia uppvisade en minskning med drygt 50 procent för perioden januari till juni. Detta kan jämföras med att Swedavia hade för samma period en minskning med knappt 65 procent.

– Vi ser också att de regionala flygplatserna har drabbats markant av pandemin. Under andra kvartalet 2020 uppvisar 10 av 39 flygplatser en minskning med 100 procent och åtta flygplatser uppvisade en minskning med omkring 99 procent nedgång i jämförelse med andra kvartalet 2019.

Antalet avresande passagerare på svenska flygplatser under årets andra kvartal uppgick till 281 000. Det kan jämföras med de 10,2 miljoner resenärerna som flög från svenska flygplatser under samma kvartal förra året.

– Det här visar hur pandemin har slagit ut flygtrafiken. Jag har aldrig skådat en sådan nedgång i flygtrafiken som den här, säger Jean-Marie Skoglund.

Fakta: Passagerarfall för svenska flygplatser

På flygplatserna Borlänge, Hagfors, Kramfors-Sollefteå, Kristaianstad, Linköping/Saab, Norrköping/Kungsängen, Torsby, Trollhättan/Vänersborg, Växjö/Kronoberg samt Örebro har trafiken minskat med 100 procent under det andra kvartalet i år i jämförelse med andra kvartalet 2019. Flygplatserna i Kiruna, Lycksele, Arvidsjaur, Vilhelmina, Sveg, Pajala har samtliga minskat med mellan 80 till knapp 89 procent. Flygplatserna Mora/Siljan samt Sälen uppvisar ingen minskning i trafiken för det andra kvartalet, jämfört med samma kvartal förra året.

Övriga flygplatser i Sverige med stora passagerarfall under årets andra kvartal (procent):

Karlstad samt Jönköping: -99,9

Sundsvall-Timrå: -99,8

Ronneby: -99,4

Örnsköldsvik: -99,3

Stockholm/Bromma: -99,3

Kalmar: -98,8

Åre Öresund: -98,7

Göteborg/Landvetter: -98,6

Stockholm/Västerås: -98,5

Halmstad: -98,4

Stockholm/Skavsta samt Ängelholm: -98,0

Stockholm/Arlanda: -96,7

Skellefteå: -96,4

Malmö: -96,3

Visby: -96,0

Umeå: -95,8

Hemavan Tärnaby: -93,2

Luleå: -91,7

Gällivare: -90,7

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!