De svenska persontågen kommer i tid. Under juli månad kom 95 procent tågen i tid eller inom fem minuters marginal från utsatt tid, vilket är en förbättring jämfört med första halvåret 2020, då siffran legat på 93,8 procent. Det innebär att man för första gången når det mål för punktligheten som sattes upp 2013.
Trafikverket har jobbat bland annat med att planera banarbeten så att störningarna blir så små som möjligt och med att planera tidtabellen bättre, uppger generaldirektör Lena Erixon. Även godstrafiken har förbättrat sin punktlighet och når högsta siffran hittills – 88,4 procent av tågen anlände inom tidsmarginalen i juli månad.
Minskat resande
Att resandet gått ned när Sverige varit lamslaget av coronapandemin är en betydande faktor. Mellan april och juli har Trafikverket sett en minskning av trafikvolymerna på mellan 10 och 20 procent, i juli stannade minskningen av något, med 11,7 procent lägre trafikvolym jämfört med samma månad förra året.
– Det är lite mer luft i systemet och då är det mindre känsligt för störningar, säger Lena Erixon.
Nått gräns
Hon är tydlig med att kapaciteten för den svenska järnvägen måste byggas ut. På stambanorna, vid vissa regionala banor och på sträckor där det fortfarande är enkelspår är det trångt. Samtidigt förändras vårt resande, flygtrafiken är hårt begränsad på grund av coronapandemin och många vill se ökad tågtrafik av klimathänsyn.
– Vi har haft en fördubbling av persontrafiken sedan 1990-talet, samtidigt som utbyggnaden har varit begränsad. Vi har nått en gräns där det är svårt att få in fler tåg. Ska vi ha en punktlig och stabil trafik så behöver vi också bygga ut kapaciteten, säger Lena Erixon.