I april varslade Volvo Cars om uppsägning av 1 300 tjänstemän i Sverige. Dessutom meddelade man att antalet utomstående konsulter i verksamheten skulle minska med cirka 300.
Nu är förhandlingarna med facken avslutade. 650 tjänstemän sägs upp, medan 230 har omplacerats till andra tjänster inom företaget. Omkring 400 tjänster har försvunnit genom vanlig personalomsättning, eller med lösningar utanför varselprocessen.
Omställning i branschen
Av de 650 som sägs upp finns nästan 600 i Göteborg, resten i Skövde.
– Varslet är en del av vår omställning som bolag, där vi löpande har jobbat med kompetensskifte, säger Hanna Fager, personalchef på Volvo Cars.
Företaget vill nu lägga ännu mer fokus på eldrivna bilar, självkörande bilar och försäljning via nätet.
– Vi går från hårdvara till mjukvara, med mindre av förbränningsmotorer och mer elektrifiering. Och vi ser att de skiftena går snabbare än vi först hade tänkt oss, säger Hanna Fager om bilbranschens omställning.
Blandat för Unionen
Tjänstemannafacket Unionen ser med blandade känslor på utfallet efter vårens varsel.
– Det är otroligt sorgligt att så många lämnar oss, och det är jättetufft för dem som nu tvingas att sluta, säger Jörgen Olsson, klubbordförande för Unionen på Volvo Cars.
Samtidigt gläds han åt att det gått att hitta frivilliga lösningar för så många.
Volvo Cars vill inte uppge hur mycket man sparar in genom personalminskningen. Man säger inte heller hur mycket själva varselprocessen kostar, med uppsägningar och olika lösningar för anställda som lämnar företaget.
Fabrikerna rullar på
Samtidigt fortsätter Volvo att rekrytera tjänstemän med annan kompetens. Det kan bli uppåt 100 under året.
Det är inte aktuellt att minska antalet kollektivanställda.
– Vi ser faktiskt en ökad efterfrågan och jobbar heltid i våra fabriker, säger personalchefen Hanna Fager.
Vid årsskiftet kommer Volvo Cars att ha cirka 23 000 anställda i Sverige, vilket är cirka 1 000 färre än vid årets början.