Planerna meddelades på en internationell presskonferens där Volvo Cars vd Håkan Samuelsson deltog vid sidan av företrädare för Geely Auto och de båda bolagens ägare Geely Holding.
Inga personalförändringar planeras i Sverige, enligt Samuelsson.
De två bolagen ska skapa en ny struktur för samarbete i olika projekt, bland annat när det gäller utvecklingen av elbilar, drivlinor, självkörande bilar och service till bilägare.
– Jag tror att det här är det bästa sättet att göra våra företag starkare, säger Håkan Samuelsson på presskonferensen.
Synergier
– Mjukvara och teknologi kommer att vara viktiga element att arbeta med där vi kommer att ha synergier, säger Håkan Samuelsson.
Ett nytt, separat dotterbolag skapas också med fokus på nya hybridmotorer.
Man ska också samarbeta om inköp från underleverantörer, med målet att hålla kostnaderna nere.
Ägaren har tidigare övervägt slå ihop Volvo Cars och Geely Auto till ett bolag. Men så blir det alltså inte.
Den lösning som nu valts har samma fördelar som en sammanslagning, men inte nackdelarna, anser Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
"Bättre och billigare"
Tanken är att både Geely och Volvo Cars ska fortsätta växa, framhåller Håkan Samuelsson.
– Kunder kommer, genom detta samarbete, att få bättre bilar till ett bättre pris, säger Håkan Samuelsson.
Samarbetet ska ske under en ny ledningsmodell.
I planen ingår också att bilmärket Lynk Co ska använda Volvos organisation för leveranser och service. Lynk Co är ett separat bolag inom Geelykoncernen.
Svårt pressa priser
Fredrik Sidahl, vd på FKG, Fordonskomponentgruppen, anser inte direkt att det behöver vara ett hot mot svenska företag att Volvo och Geely ska samarbeta mer när det gäller underleverantörer.
– Hotet är om de skapar en gemensam inköpsorganisation. Men sådana försök har gjorts tidigare utan särskilt bra resultat. Jag är inte säker på att det går att pressa priserna så mycket mer, säger han.
Coronapandemin har också visat på sårbarheten i leverantörskedjorna vilket talar för att behålla regionala leverantörer, enligt Sidahl. Dessutom blir klimatfrågan allt viktigare i konsumentledet.
– Koldioxidavtrycket är väldigt viktigt i dag för konsumenten och där kommer frakten in. När man ska räkna hem den totala prislappen för en komponent står sig Europa väl, säger han.