Bananer i kläm när ryska fartyg blockeras

Färre ekologiska bananer i butikerna kan bli följden när Hamnarbetarförbundets blockad mot ryska fartyg trätt i kraft. Ryska fartyg till Helsingborgs hamn står för en stor del av importen. Nu överväger importören andra lösningar.

En bananbåt till Helsingborg väntas bli den första som berörs av Hamnarbetarförbundets blockad mot ryskägda fartyg. Arkivbild.

En bananbåt till Helsingborg väntas bli den första som berörs av Hamnarbetarförbundets blockad mot ryskägda fartyg. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ukrainakriget2022-03-28 10:16

Företaget Total Produce i Helsingborg uppger sig stå för omkring en tredjedel av den svenska bananimporten. Större delen, cirka 70 procent, kommer hit med ryska fartyg till Helsingborgs hamn.

"Det är enbart ekologiska bananer, som vi köpt direkt från ekologiska odlare i Ecuador", skriver Claes Henriksson, kommunikationschef på Total Produce i Norden, i ett mejl till TT.

Total Produce undersöker om det går att importera från något annat land eller ordna transporten på annat sätt, enligt honom:

"Även om det är stor kapacitetsbrist när det gäller sjötransporter, ser det just nu ut som att vi kommer att kunna förse våra kunder med bananer fullt ut, även om det kan bli med andra specifikationer, till exempel en mindre andel ekologiska bananer än vanligt."

Bananer på väg

En bananbåt i veckan anlöper hamnen i Helsingborg. Nästa anlöper på lördag från Ecuador.

"Vår ambition är att lossa fartyget som vanligt", skriver Bart Steijaert, vd Helsingborgs hamn, i ett mejl till TT.

Han uppskattar att en majoritet av de 120 hamnarbetarna i den skånska hamnen är ansluten till Hamnarbetarförbundet. Från det aktuella fartyget lossas ett antal containrar med bananer i Helsingborg innan avfärd till S:t Petersburg för vidare lossning.

Hamnarbetarförbundets blockad mot arbete på ryska fartyg är en protest mot Rysslands anfallskrig i Ukraina.

Fackförbundet vill att regeringen ska stoppa arbete med ryska fartyg i svenska hamnar, som en del av de internationella sanktionerna. Men regeringens linje är att Sverige inte bör införa en blockad ensamt, utan i stället avvakta ett gemensamt agerande inom EU.

Regeringens miss

I debatten har regeringen tidigare gått ut med en felaktigt låg siffra om ryska fartyg i svenska hamnar. Det beror på en miss i kommunikationen med Sjöfartsverket.

Ryskflaggade fartyg gjorde 158 anlöp i svenska hamnar under 2020, enligt myndigheten Trafikanalys, som får sina siffror från Sjöfartsverket. Antalet varierar från år till år, och var något högre före pandemin.

Hamnarbetarförbundets blockad gäller dock alla ryskägda fartyg, oavsett vilken nationsflagga de har. Enligt fackförbundet är många båtar som kan bli aktuella registrerade i andra länder än Ryssland.

Hur många hamnanlöp som då potentiellt kan beröras är oklart.

Förutom ryskägda fartyg har Hamnarbetarförbundet även lagt blockad mot arbete med gods på väg till eller från Ryssland på andra båtar.

Transport avvaktar

Det andra fackförbundet som organiserar hamnarbetare, Transport, har hittills inte förklarat blockad mot arbete på ryska fartyg. Saken ska diskuteras igen vid ett extra styrelsemöte på onsdag.

– Vi analyserar fortfarande vad en blockad skulle innebära, säger Sirin Celik, pressansvarig på Transport.

En viktig fråga för Transport är hur blockaden i så fall skulle utformas och om den ska vara lika omfattande som Hamnarbetarförbundets.

Transportföretagen, där Sveriges hamnar är organiserade, föredrar om åtgärden riktas specifikt mot ryskflaggade fartyg – inte mot alla ryskägda. En blockad mot "ryskkontrollerade" fartyg eller "ryska varor" riskerar att bli godtycklig, anser Transportföretagen i ett mejl till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!