Restaurant Brands International (RBI) är ett av världens största företag inom snabbmat. I Ryssland delar man ägarskapet för de runt 800 restaurangerna med tre andra parter. RBI äger 15 procent av verksamheten.
Franchiseavtalet har gjort det svårt att dra sig tillbaka, hävdar RBI som i mars 2022 meddelade att den ryska majoritetsägaren vägrat stänga restaurangerna, men att man påbörjat processen för att göra sig av med sin andel.
Ett och ett halvt år senare är företaget fortfarande kvar.
Att använda franchiseavtal som en ursäkt är bara en rökridå, anser Steven Tian, del av en researchgrupp vid Yale som följer upp hur företag agerat efter Rysslands invasion av Ukraina. Han påpekar att till exempel Starbucks lyckats lämna landet.
– Att säga att man vill lämna men sedan dra fötterna efter sig är inte samma sak som att faktiskt lämna Ryssland. Genom att fortsätta göra affärer i Ryssland 18 månader efter Putins invasion av Ukraina, understödjer de Putins regim, säger Tian till BBC.
En talesperson för RBI säger att företaget vägrar göra nya investeringar och bidra till försörjningskedjan, och att man inte gjort några vinster på Burger King i Ryssland sedan tidigt 2022.