Tvisten om hamnblockaden över

Sveriges Hamnar har dragit tillbaka stämningen mot Hamnarbetarförbundet. I stället har parterna kommit överens om att fackförbundets sympatiblockad för Ukraina förkortas.

Den senaste tvisten mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet är över. Arkivbild.

Den senaste tvisten mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet är över. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ukrainakriget2022-05-06 14:52

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar drog Hamnarbetarförbundet inför domstol på grund av blockaden mot gods och fartyg med koppling till Ryssland.

Men när fallet skulle diskuteras i Arbetsdomstolen på fredagen gjorde parterna i stället ytterligare ett försök att komma överens – och lyckades.

Överenskommelsen innebär att blockaden, som inleddes den 28 mars, nu kommer att avslutas redan vid midnatt nästa fredag i stället för den 31 maj.

– Efter det kör vi något annat med samma syfte och mål, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet, till TT.

– Men i första läget har ju Transport ett varsel fram till den 31 maj och vi har inte för vana att bryta andra fackföreningars blockader.

EU-sanktioner

Enligt fackförbundet är den pågående blockaden en sympatiåtgärd för de ukrainska hamnarbetarna. Arbetsgivarsidan har dock hävdat att stridsåtgärden är olovlig och stämde därför fackförbundet.

Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, är nöjd med överenskommelsen.

"Det är bra att vi har kommit överens om en tidsbegränsning av blockaden. Sveriges Hamnar menar precis som tidigare att det är regeringen som måste fatta tydliga beslut i frågan om sanktionerna. Det viktiga för oss nu är att de sanktioner som EU och regeringen har fattat beslut om nu får effekt", säger Johan Grauers i en skriftlig kommentar till TT.

Krav på politkerna

Om det kan bli aktuellt med ytterligare varsel från Hamnarbetarförbundet är för tidigt att säga, enligt Erik Helgeson.

Förbundet vill hellre se skarpare sanktioner från politiskt håll.

– Det är rätt patetiskt att fackföreningarna ska gå före, någon gång måste riksdagen kliva fram och se till att vi får stopp på de här transporterna, säger Erik Helgeson.

– I den här takten kommer det inte att finnas några hamnstäder eller hamnar kvar i Ukraina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!