Det är första gången i facket UAW:s historia som arbetare tas ut i strejk på samtliga dessa tre stora bolag samtidigt, och störningarna för USA:s bilindustri kan bli omfattande.
Arbetsgivarsidan uppges ha kommit med ett bud sent på torsdagen, men facket är inte imponerat. Å andra sidan börjar strejken i ganska liten skala, för att sätta lagom press på biljättarna.
– De vill ge företagen lite andrum, inte ställa dem mot väggen, beskriver Marick Masters vid Wayne State University i Detroit fackets strategi, rapporterar nyhetsbyrån AP.
De 13 000 som tas ut nu i början gör mindre bilar, inte de stora pickuper och suvar som är de klassiska bilföretagens kassakor.
UAW hävdar att företagen gör så stora vinster att de lätt kan gå med på krav som 32-timmars arbetsvecka och generösare pensionsplaner, skriver amerikanska nyhetsbyråer.
Ford kontrar att de som vinner på detta är biltillverkare i USA som inte har fackansluten personal.
"Om fackets bud genomförs skulle Fords UAW-relaterade arbetarkostnader fördubblas, och de är redan mycket högre än arbetarkostnaderna på Tesla, Toyota och utländska biltillverkare i USA som nyttjar icke fackansluten arbetskraft", heter det i en kommuniké.
De gamla biljättarna i USA har en stark tradition av fackklubbar, medan nyare konkurrenter som Tesla och utländska bolag har mycket lägre grad av fackanslutna anställda.