En gång i tiden satt grundaren Enzo Ferrari och åt middagar på restaurangen med Ferraris racingstjärnor. Nu är det tänkt att den ska få nytt liv igen i hemmastaden Maranello där Ferrari har sin fabrik. Företaget har tagit in stjärnkocken Massimo Bottura – med Guide Michelin-stjärnor på sitt cv – i samband återöppningen, och vid sidan av denna satsning ska en klädkollektion lanseras med före detta Armani-designern Rocco Iannone som kreatör.
Det kan verka som ett billigt PR-trick men Ferrari spår att inom tio år står de nya verksamheterna för tio procent av bolagets samlade vinst, skriver Reuters.
Starkt varumärken
Till nyhetsbyrån berättar Ferraris varumärkeschef Nicola Boari att man hoppas kunna nå nya kunder som inte nödvändigtvis köper Ferraris formel 1-inspirerade kläder med den klassiska logotypen i form av en stegrande häst.
– Ferrari är ett av de starkaste varumärkena i världen. Det har potential att lyckas även inom lyxklädessegmentet, säger en varumärkesstrateg vid Brand Finance till Reuters.
Ferrari som tillverkar under 10 000 bilar om året är precis som övriga bilsektorn under press att genomgå ett förändringsarbete med krav på elektrifiering. Ferrari har sedan tidigare lanserat en hybridvariant men också meddelat att den första eldrivna varianten inte är aktuell förrän tidigast 2025.
Ny vd
Planerna att bredda sin verksamhet kom redan 2019 men lanseringen försenades då på grund av covid-pandemin. Nu med en ny vd vid ratten, 52-årige Benedetto Vigna, har det dock aktualiserats igen.
Ferrari är dock långtifrån ensamt om sådan verksamhet. Amerikanska motorcykeltillverkaren Harley-Davidson har sedan länge en egen klädkollektion och den biten stod för 5,7 procent av företagets intäkter förra året. Ferraris italienska konkurrent, Lamborghini, har såväl herr- som barnkläder och Bentley säljer såväl accessoarer som lyxiga heminredningsdetaljer.
Ferraris nya kollektion ska officiellt publiceras nu på söndag.