Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen, bekräftar att felet ledde till att så kallade malusbilar, bilar med förhöjd fordonsskatt under sina första tre år, dök upp i klimatbonussystemet. Felet ledde dock inte till att felaktiga bonusar betalades ut, enligt Transportstyrelsen.
– Vi hann skicka ut några brev till bilköpare som de ska fylla i och skicka tillbaka. Vi stoppade allt för att det inte skulle gå ut fler sådana brev. Det innebär att de som skulle ha fått sina betalningar för ungefär en månad sedan inte har fått det ännu, säger Geidne till TT.
Bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp ger köparen rätt till en bonusutbetalning på högst 60 000 kronor, beroende på hur många gram koldioxid som släpps ut per kilometer. Bonussystemet trädde i kraft under sommaren 2018.
– Från och med i dag har systemet gått igång igen, så utbetalningarna kommer att börja igen under nästa vecka, säger Geidne.
– Det är naturligtvis alltid olyckligt när saker och ting händer som leder till att det fördröjs, men i slutänden ska det inte drabba någon på så sätt att de inte får pengar de har rätt till.